چگونه بورس به تحقق جهش فراوری یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ پلاک 9، به گزارش تجارت نیوز، فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه، با تاکید بر اینکه سال 1398 یکی از درخشان ترین سال های بازار سرمایه بود، اظهار کرد: در سال گذشته حقانیت و قابلیت بازار سرمایه ثابت شد. در این سال، بر اساس آمار حجم کل معاملات در بورس ایران بالغ بر 980 هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک به هزار هزار میلیارد تومان که حدودا 45 درصد از حجم نقدینگی در کل کشور را شامل می گردد، بود. همچنین ارزش بازار سرمایه شامل بورس و فرابورس حدود 2300 هزار میلیارد تومان بودکه نسبت به 6300 هزار میلیارد تومان کل فراوری ناخالص ملی کشور بیش از 33 درصد ارزش داشته است. این آمار صندلی بازار سرمایه و بورس را نشان می دهد.

چگونه بورس به تحقق جهش فراوری یاری می نماید؟

وی با اشاره به اهمیت تامین مالی بنگاه ها، گفت: تنها هدف بنگاه های فراوریی تامین منابع مالی به منظور سهولت در فرایند فراوری و در بیشتر اوقات صادرات محصولات است. بازار سرمایه قابلیت خود را در تحقق هدف مذکور نشان داد؛ به طوریکه طی سال های 1394 تا 1398، در زمینه اوراق بدهی بالغ بر 35 هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین شد. به نظر من اگر تمرکز بازار سرمایه تجهیز منابع مالی با موضوع بخش خصوصی باشد، دو قطب بخش خصوصی و پتانسیل و شرایط و آمادگی بازار سرمایه کنار هم به راحتی موجبات تحقق شعار جهش فراوری را فراهم می نماید.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مسائل مالی جهان به دلیل شیوع کرونا گذرا است، اظهار کرد: کرونا و مسائلی که برای اقتصاد کشورها ایجاد نموده است، در نهایت در بازه زمانی کوتاه برطرف می گردد و بازگشت به شرایط عادی اقتصاد جهان و اقتصاد ایران نقش ویژه بازار سرمایه در تجهیز منابع مالی را پررنگ تر می نماید.

آقابزرگی اضافه نمود: اقتصاد تک محور ایران مبنی بر تجهیز منابع مالی توسط نظام بانکی باید تغییر می کرد و سال 1398 تغییر رویکرد را ملاحظه کردیم و تدام این شرایط با توجه به کارنامه قابل قبول بورس، چنانچه هدف تامین مالی بخش خصوصی باشد اتفاق مثبتی است. تاکید روی بخش خصوصی به این منظور است که اگر شرایط و امکانات بازار سرمایه را به منظور جبران بخشی از کسری بودجه دولت چه در زمینه انتشار اوراق بدهی و چه در زمینه تامین مالی برای پوشش هزینه های جاری استفاده کنیم از هدف و شعار متعالی سال 1399 دور خواهیم شد.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز

به "چگونه بورس به تحقق جهش فراوری یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بورس به تحقق جهش فراوری یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید