هشدار؛ افزایش سه بیماری خطرناک در بزرگسالان

به گزارش وبلاگ پلاک 9، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، نسبت به افزایش شیوع چاقی، فشارخون و دیابت در بزرگسالان ایرانی هشدار داد.

هشدار؛ افزایش سه بیماری خطرناک در بزرگسالان

به گزارش مهر، محمد اسماعیل مطلق، با اشاره به مهم ترین برنامه های دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، به آخرین شرایط شاخص های اساسی مرگ و میر بچه ها و مادران، کوتاه قدی و لاغری در بچه ها، چاقی، فشار خون، دیابت، سرطان، آلودگی هوا، بلایا و تغییر اقلیم، مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و سلامت روان در ایران اشاره و بر لزوم همکاری تمام دستگاه های ذی ربط برای ارتقای این شاخص ها تأکید کرد.

وی اضافه کرد: طی مطالعات اجرا شده، روند نرخ مرگ و میر نوزادان در ایران، کاهشی بوده است؛ به گونه ای که این شاخص در سال های اخیر به کمتر از 10 رسیده است، بعلاوه نرخ مرگ و میر مادران نیز طی چهار دهه رو به کاهش بوده و از سال 1369 تا 1394 به اندازه 80 درصد کاهش یافته است.

مطلق، شیوع چاقی، فشارخون و دیابت را در بزرگسالان ایرانی به ترتیب حدود 25 درصد، 32 درصد و 14 درصد مطرح نمود و ادامه داد: روند این شاخص ها رو به افزایش است که باید با یاری دستگاه های عضو شورای عالی برای این موضوع برنامه ریزی گردد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بعلاوه در مورد آلودگی هوا به عنوان یکی از عوامل اصلی بیماری های غیرواگیر پرداخت و گفت: بیماری های غیرواگیر به اندازه زیادی با آلودگی هوا مرتبط هستند، بنابراین باید در این زمینه نیز همکاری لازم صورت گیرد.

وی اعلام نمود: ایران در منطقه ای واقع شده که در معرض طیف وسیعی از مخاطرات طبیعی و انسانی واقع شده است و موضوع بلایا و تغییر اقلیم یکی از اولویت های مهم دبیرخانه شورای عالی سلامت است.

مطلق، برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، سند تغییر اقلیم، سند ترافیک و سند ارتقای سلامت روان جامعه را جزو اسناد اولویت دار دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای طرح و تصویب در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، مطرح نمود و اضافه کرد: سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی، سند کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و سند سالمندان جزو اسنادی هستند که دبیرخانه شورای عالی در حال پیگیری، اجرا و پایش آن ها است و در این خصوص همکاری همه جانبه نمایندگان دبیرخانه های سلامت دستگاه های اجرایی بسیار حائز اهمیت است.

منبع: فرارو

به "هشدار؛ افزایش سه بیماری خطرناک در بزرگسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار؛ افزایش سه بیماری خطرناک در بزرگسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید