فردا SX5 فردا موتورز خودرویی قدیمی با آپشن های ناقص ، آنالیز تخصصی

به گزارش وبلاگ پلاک 9، فردا SX5 نام کراس اوور کهنه و قدیمی DongFeng Liuzhou Motor چینی است. این خودرو که به نام Jingyi X5 به فروش می رسید آخرین بار 6 سال پیش با چنین مشخصاتی در بازار خودرو چین مشاهده شد. اما فردا موتورز هنوز به فروش آن در ایران اصرار دارد.

فردا SX5 فردا موتورز خودرویی قدیمی با آپشن های ناقص ، آنالیز تخصصی

وبلاگ پلاک 9 - Jingyi X5 به طور کلی فقط دو نسل در بازار خودرو چین داشت. نسل اول این خودرو از 2013 تا 2016 فراوری شد و بلافاصله نسل دوم آن در نمایندگی های DongFeng Liuzhou Motor مشاهده شد.

فردا SX5

نسل دوم Jingyi X5 از همان ابتدا در بازارهای بین المللی حضور داشت. به طوری که در سال 2016 توانست در بازار خودرو کلمبیا، 13 مشتری برای خود بیابد. البته رکورد فروش Jingyi X5 در بازار خودرو کلمبیا در سال 2018 با فروش 25 دستگاه شکسته شد.

نسل دوم Jingyi X5 که ایران فردا SX5 نام دارد سال هاست که بدون هیچ تغییری در نمای ظاهری و قوای فنی در نمایندگی های فردا موتورز مشاهده می گردد.

فردا موتورز هیچ آماری از اندازه فروش سالانه این کراس اوور قدیمی منتشر نکرد. اما همچنان کوشش دارد تا با وجود رقبای چینی قوی تر، SX5 کهنه را به مشتری ایرانی بفروشد.

فیس لیفت فردا SX5

فردا SX5 فیس لیفت

معین نیست که چرا فردا موتورز هیچگاه نسخه فیس لیفت SX5 را فراوری نکرد. همانطور که در تصویر نیز معین است، در سال 2019 برند Dongfeng Liuzhou Motor ظاهر این خودرو را آپدیت کرد.

گرچه این به روزرسانی هم به نوعی کپی برداری از محصولات رنو بود، اما به هر حال کمی از حال و هوای کهنه و قدیمی SX5 فاصله گرفت.

فردا SX5 فیس لیفت

پس از فیس لیفت، نمای عقب فردا SX5 به مدل T5 که تازهتر بود، نزدیک تر شد. اما همچنان از ناهماهنگی میان نمای جانبی با سایر بخش های بدنه رنج می برد.

معینات فنی فردا SX5 فردا موتورز

SX5 مجهز به یک موتور چهار سیلندر است که با کد 4A92 آن را می شناسیم. فردا موتورز تأکید بسیاری دارد که موتور SX5 متعلق به برند میتسوبیشی است.

اما حقیقت این است که بسیاری از خودروهای قدیمی چینی مجهز به این موتور کم بازده بودند. برندهایی مانند Zotye، بایک، و هایما هم در بعضی از مدل های قدیمی خود (2014 به قبل) از این موتور استفاده کردند.

موتور 4A92 میتسوبیشی 13 سال است که با همان معینات قدیمی برای خودروسازان چینی فراوری می گردد. این موتور یکی از مقرون به صرفه ترین راهکارهای خودروسازی در چین به شمار می رود. جالب است بدانیم که یک بلوک کامل و نو این موتور تنفس طبیعی را می توان به قیمت 730 دلار (37 میلیون تومان) خریداری کرد.

نمای موتور فردا SX5

حاصل کارکرد موتور1590 سی سی 4A92 فردا SX5 فقط 122 اسب بخار در 6 هزار دور در دقیقه است. گشتاور این موتور نیز به 155 نیوتن متر می رسد که در دور 4 هزار در دسترس راننده واقع شده است.

فردا موتورز تأکید دارد که SX5 نیازی به بنزین سوپر ندارد. البته کمپانی مادر معتقد است که سوخت مناسب برای این قوای محرکه می بایست حداقل اکتان 92 را دارا باشد. نکته مهم این است که بنزینی با چنین رقم اکتانی در سراسر کشورمان یافت نمی گردد.

ضریب کمپرس موتور این خودرو، 10/5 به یک است و نیروی موتور به وسیله گیربکس CVT به محور جلو منتقل می گردد. حال که به بخش انتقال نیرو رسیدیم، بهتر است نکته دیگری را یادآور شویم.

گیربکس CVT فردا SX5 می تواند در حالت دستی یا تیپ ترونیک، 6 تعویض دنده مصنوعی را ایجاد کند. این در حالی است که نمونه به روز این گیربکس اکنون شبیه ساز تعویض دنده 8 سرعته را دارد.

ابعاد، تعلیق و گارانتی فردا SX5

طول، عرض و ارتفاع SX5 برابر است با 4515 × 1812 × 1725 میلیمتر. فاصله بین دو محور این کراس اوور چینی هم به 2720 میلیمتر می رسد.

وزن خالص مدل فول این خودرو با گیربکس CVT به طور رسمی 1555 کیلوگرم است که در وبسایت فردا موتورز به اشتباه 1350 کیلوگرم ذکر شده است. مگر اینکه فردا موتورز بعضی آپشن های این خودرو را حذف نموده باشد.

تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب دارای بازوهای غیر مستقل است. اما مدل های فول SX5 در بازار خودرو چین در محور عقب مجهز به بازوهای مستقل هستند که سواری نرم تری را ارائه می نماید.

یکی از نقاط ضعف فردا SX5 رینگ ها و تایرهای بسیار کوچک آن است. فردا موتورز این خودرو را با رینگ های 17 اینچی می فروشد. اما مشتریان چینی می توانستند این کراس اوور را حتی با رینگ های 19 اینچی هم خریداری نمایند.

یکی از نقاط قوت SX5 به بیان فردا موتورز محفظه بار 400 لیتری آن است. جالب است بدانید که حجم صندوق عقب JAC S5 کرمان موتور 650 لیتر است. JAC S5 از لحاظ طول 40 میلیمتر کمتر و در ارتفاع 45 میلیمتر کوتاهتر از SX5 است.

براساس دفترچه گارانتی رسمی فردا موتورز، SX5 دارای گارانتی پایه 24 ماهه یا 40 هزار کیلومتری در ایران است. نکته مهم این است که این خودرو در بازار خودرو چین با گارانتی 8 ساله یا 160 هزار کیلومتری به فروش می رسید.

آپشن های فردا SX5 و امکاناتی که حذف شدند

داخل کابین فردا SX5

طبق کاتالوگ رسمی فردا موتورز، SX5 دارای ایربگ سرنشینان جلو، سامانه های کنترل پایداری و کشش، ترمزهای ABS و EBD، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، سانروف، کروز کنترل، مانیتور 8 اینچی لمسی، دوربین دنده عقب، حالات رانندگی اسپرت و برفی، تهویه مطبوع برقی، TPMS، برف پاکن عقب و چراغ روشنایی روز است.

دنده فردا SX5

اما چینی ها می توانستند آن را با تجهیزات بیشتری خریداری نمایند. یعنی امکاناتی مانند ایربگ جانبی و پرده ای، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، مانیتور 10 اینچی لمسی، ایرکاندیشن دو نقطه ای اتوماتیک با خروجی تهویه برای سرنشینان عقب و فیلترهای PM2.5 و تصفیه نماینده هوا در خودرو فراوریی فردا موتورز حذف شدند.

قیمت فردا SX5

این کراس اوور فردا موتورز 1/350/000/000 تومان به فروش می رسد. در بازار آزاد هم گاهی اوقات شاهد آگهی های 1/450/000/000 تومانی برای آن هستیم.

اما قیمت SX5 در گرانترین نسخه چینی 129/800 یوان است. براساس نرخ امروز یوان این رقم برابر است با 959/871/000 تومان. البته این قیمت مربوط به خودرو مدل 2019 (فیس لیفت) با موتور 1/5 لیتری توربو 150 اسب بخاری است.

در رنج قیمت اعلامی به وسیله فردا موتورز هم می توان خودروهایی چون چری آریزو 5 توربو، هایما S5 (با کارکرد 10 هزار کیلومتر)، چری آریزو 6 (با کارکرد زیر 20 هزار کیلومتر)، جک S5 (با کارکرد زیر 15 هزار کیلومتر) و هایما S7 (با کارکرد 10 هزار کیلومتر) را خریداری کرد.

اگر شرایط بازار را در نظر بگیریم، خرید خودروهایی چون آریزو 5 توربو، آریزو 6 و جک S5 منطقی تر به نظر می رسد. اما اگر فردی تمایل داشته باشد که خودرویی با ظاهر قدیمی، قوای محرکه ضعیف، محفظه بار کم حجم و بازار دست دوم نامناسب خریداری کند، قطعاً فردا SX5 را انتخاب خواهد نمود.

مطالب مرتبط با فردا موتورز

کاهش 57/8 درصدی فروش سوبا M4 فردا موتورز در چین / آنالیز آمار فروش سه ماهه

FMC M4 فردا موتورز را بشناسیم + معینات فنی

FMC T5 با ضعیف ترین موتور 1/5 لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می رسد

فیدلیتی XB1 اولین کراس اوور 300 اسب بخاری بهمن موتور / آنالیز تخصصی

قیمت تازه کارخانه خودرو ها فردا افزایش پیدا می نماید / درصد گرانی قیمت خودروها

افزایش نرخ کرایه تاکسی ، قیمت بلیت مترو و نرخ کرایه اتوبوس اعلام شد

قیمت خودروهای پر فروش در بازار امروز؛ هر خودرو چقدر گران شده است؟

منبع: بیت ران

به "فردا SX5 فردا موتورز خودرویی قدیمی با آپشن های ناقص ، آنالیز تخصصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فردا SX5 فردا موتورز خودرویی قدیمی با آپشن های ناقص ، آنالیز تخصصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید