فرودگاه های غیرفعال با توسعه ایرتاکسیها فعال می شوند

به گزارش وبلاگ پلاک 9، امیر رضوی در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی از دو الی سه سال گذشته روی موضوع هوانوردی عمومی در قالب ایرتاکسی ها فعالیت نموده و طی این مدت چندین فرودگاه برای تست هواپیماهای کوچک و ارائه خدمات در زمینه مسافرتهای کوتاه مدت آماده سازی نموده است.

فرودگاه های غیرفعال با توسعه ایرتاکسیها فعال می شوند

معاون بین الملل، کسب وکارهای نوپای ستاد حمل و نقل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه این ستاد با هدف توسعه هوانوردی عمومی در کشور از حدود 6 سال گذشته اقدام به حمایت از فعالان این عرصه نموده است، گفت: تعدادی از فرودگاه های فرعی و کوچک یا باندهای پروازی قابل بهره برداری به وسیله شرکتها و سرمایه گذاران خصوصی با اخذ مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری جهت استفاده در این حوزه مورد بهره برداری نهاده شد.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ادامه داد: پیش از این ایران، بیش از 750 باند و استریپ پروازی داشته که در گذشته خدمات مختلف از جمله سمپاشی را انجام داده و تعداد زیادی از آنها به علت بی توجهی تخریب و یا به زمین کشاورزی تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: کوشش ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در جهت افزایش و توسعه هوانوردی عمومی کشور منتهی به تاکسی هوایی نبوده که در این راستا پیروز به راه اندازی 15 مرکز هوانوردی در قالب آموزشی، تفریحی و انجام آزمایش های پروازی و به ندرت جابجایی مسافر با حمایت از بخش خصوصی شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع با وجود مسائل عدیده به صورت عمومی بوده است، گفت: برای توسعه هوانوردی عمومی فرودگاه هایی در سراسر کشور پتانسیل استفاده از تاکسی های هوایی را دارند؛ از جمله فرودگاه هایی را که می توان در حوزه هوانوردی عمومی و بعلاوه تاکسی هوایی مورد استفاده قرار داد همدان، شیراز، نظرآباد، قزوین، گلبهار، مشهد، کیش، رامسر و نوشهر هستند.

وی ادامه داد: تا به امروز عمده پروازها از فرودگاه آزادی به رامسر، نوشهر و کیش انجام گرفته است، بعلاوه چندین پرواز به کشورهای اوراسیا در ایام نوروز به خارج از کشور البته به وسیله مالکین و همراه انجام پذیرفته است.

به گفته وی، در حال حاضر فرودگاه های سپهر (شرق تهران)، پیغام (کرج)، بلند پرواز (ایوانکی) و خدمات ویژه (قزوین) آماده خدمات رسانی به شرکتهای فعال در زمینه تاکسی هوایی هستند و کلیه مجوزهای لازم را اخذ نموده اند.

وی افزود: هم اکنون سه فروند هواپیمای آماده خدمات رسانی به متقاضیان پروازی در قالب تاکسی هوایی هستند.

رضوی خاطر نشان کرد: رونق هوانوردی عمومی مستلزم همکاری و حمایت بخشهای مختلف ذیربط در این خصوص است و نباید تصور کرد که تنها سازمان هواپیمایی کشوری و یا معاونت علمی و فناوری باید عهده دار این مسئولیت باشد. به طور مثال ورود هواپیمای نو و یا ساخت یک هواپیما حمایت نهادهای قانونگذار را نیز می طلبد، بنابراین ایجاد شبکه های پروازی غیر برنامه ای احتیاجمند حمایت از سرمایه گذاران خصوصی و ایجاد بستر ضروری است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چالشهای پیش روی توسعه ایرتاکسی در کشور گفت: حدود یکصد فرودگاه در کشور وجود دارد که کمتر از بیست درصد آن فعال و عملیاتی هستند. با رونق و آغاز رسمی فعالیت ایرتاکسی در ایران شاهد به کارگیری تمام این فرودگاه ها خواهیم بود.

وی گفت: عملیاتی کردن این موضوع احتیاج به اخذ مجوز از سازمانها و ارگان های مختلف دارد که مستلزم همکاری تمامی مبادی ذیربط است. معاونت علمی و این ستاد نیز تمام کوشش خود را در جهت افزایش فرودگاه های خدمات دهنده خواهد نمود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین مشکل عدم وجود آئین نامه تأسیس شرکتهای حوزه هوانوردی عمومی است؛ پیش نویس این آئین نامه در کارگروه مشترک هوانوردی عمومی با همکاری ستاد نوشته شده است و در انتظار تصویب در شورای عالی هواپیمایی است.

وی ادامه داد: در صورت تصویب این آئین نامه گامی مهم در مورد تسهیل اخذ مجوز خطوط هوایی در بخش هوانوردی عمومی برداشته خواهد شد و علاقه مندان به این حوزه به سهولت می توانند وارد این صنعت شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فرودگاه های غیرفعال با توسعه ایرتاکسیها فعال می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه های غیرفعال با توسعه ایرتاکسیها فعال می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید