طالبان و کوشش برای کسب صندلی برتر در فرایند مذاکرات صلح افغانستان

به گزارش وبلاگ پلاک 9، آزادی زندانیان طالبان که پیش شرطی برای شروع مذاکرات بین الافغانی خوانده می گردد، قرار است بزودی شروع گردد اما مخالفت طالبان با مشخص هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان می تواند این اقدام را بار دیگر تحت تأثیر قرار دهد.

طالبان و کوشش برای کسب صندلی برتر در فرایند مذاکرات صلح افغانستان

طالبان دو روز پس از انتشار فهرست هیأت مذاکره نماینده دولت و واکنش های داخلی در افغانستان از تشکیل این هیأت انتقاد کرد و آن را نپذیرفت.

طالبان گفته است که هیأت کابل برای مذاکره با ین گروه فراگیر نبوده و حکومت نباید همه کاره این هیأت باشد بلکه بخشی از هیأت مذاکره نماینده باشد. اما دولت افغانستان، طالبان را با چنین انتقادهایی به بهانه جویی متهم نموده و گفته است که چنانچه آن ها در باره هیأت طالبان چیزی نگفته اند، طالبان هم حق مداخله در باره مشخص هیأت دولت را ندارد.

وحید عمر مشاور ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این گفته های طالبان گفت که این گروه دست از بهانه جویی برداشته و تیم مذاکره نماینده خود را معرفی نمایند و در غیر آن صورت، دولت نیز ملاحظاتی در هیأت طالبان خواهد داشت.

دفتر وزارت دولت در امور صلح افغانستان هم گفته است که طرف جنگ با طالبان دولت این کشور است و گفت وگوی صلح نیز با دولت انجام می گردد و طالبان حق مداخله در مشخص هیأت دولتی را ندارد.

فهرست نهایی هیأت مذاکره نماینده دولت افغانستان هرچند با مخالفت هایی از طرف افراد و گروه ها در داخل این کشور روبرو شده است اما نسبت به گذشته رضایت از انتخابات تیم مذاکره نماینده بیشتر به نظر می رسد.

حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح الدین ربانی، جنبش ملی به رهبری عبدالرشید دوستم، محمد کریم خلیلی و محمد محقق رهبران حزب وحدت ملی و وحدت مردم افغانستان با سکوت از این حمایت نشان داده اند.

تنها حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و سیداسحق گیلانی رهبر محاذ ملی به صراحت از این هیأت انتقاد نموده و آن را ناتکمیل خوانده است.

بدنبال واکنش های داخلی و مخالفت طالبان با هیأت کابل، آمریکا و اتحادیه اروپا از دولت افغانستان حمایت نموده، هیأتی تازه مشخص شده را فراگیر خوانده و گفته است که طالبان حق مداخله در انتخاب طرف مقابل را ندارد.

مایک پمپئو در توئیتی از هیأت فراگیر کابل استقبال نموده و از رهبران دولت افغانستان خواسته است که در رهایی زندانیان طالبان و حل بحران سیاسی نیز کوشش نمایند.

رولاندکوبیا نماینده غیر نظامی اتحادیه اروپا در افغانستان هم از طالبان انتقاد نموده و گفته است حق ندارند به طرف مقابل خود بگویند که چگونه هیأتی را معرفی نمایند.

کوبیا افزوده است: طالبان اگر به خود حق مداخله در مشخص هیأت طرف مقابل را می دهد خود نیز به آن ها حق دهند که در باره چگونگی هیأت این گروه ابراز نظر نمایند.

وی گفته است که طالبان باید بگویند که در هیأت آن ها چه کسانی از زنان نمایندگی می نمایند.

بخش دیگری از چالش رهایی زندانیان طالبان است که پس از صدور فرمان رئیس جمهوری افغانستان برای رهایی پنج هزار زندانی، تا به امروز سه نشست بین کابل و طالبان با نظارت آمریکا و صلیب سرخ برگزار شده است.

براساس گزارش ها قرار است فردا سه شنبه با حضور هیأت طالبان به بگرام فرایند رهایی زندانیان طالبان براساس فهرست هیأتی این گروه آغاز و با همزمان گفت وگوهای بین الافغانی هم آغاز گردد.

اما آنچه در حال حاضر مشکل ساز شده است، مخالفت طالبان با هیأتی است که دولت آن ها را برای مذاکره معرفی نموده اند و اگر پس از حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا این گروه بازهم هیأت دولتی را نپذیرد امکان تأخیر در رهایی زندانیان باز هم متصور است.

در این حال بعضی رسانه های افغانستان از تغیرات اساسی اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر خبر داده اند.

منابع خبری افغانستان روز دوشنبه به نقل از سمیع یوسف زی خبرنگار پاکستانی نوشته اند که ملاداود، صالح، جانگیروال، جان محمد مدنی، ضیا رحمان مدنی، قاضی سید جان، محی الدین سادات و ملاسید رسول اعضای جدید دفتر ملابرادر را تشکیل می دهند.

این تغیرات شاید در ارتباط با آغاز مذاکرات بین الافغانی بوجود آمده باشد اما گروه طالبان تا به امروز بصورت رسمی در این باره اظهار نظر ننموده اند. ، ایرنا

بیشتر بخوانید:

سازمان ملل خواستار برقراری آتش بس پایدار در افغانستان شد

منبع: ایران آنلاین

به "طالبان و کوشش برای کسب صندلی برتر در فرایند مذاکرات صلح افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طالبان و کوشش برای کسب صندلی برتر در فرایند مذاکرات صلح افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید