سردرگمی در خصوص ایران در سخنرانی ترامپ مشهود بود

به گزارش وبلاگ پلاک 9، پروفسور نادر انتصار معتقد است سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل تا اندازه ای سردرگمی ترامپ در مورد ایران را نمایش داد که نمایانگر به بن بست رسیدن سیاستهای وی است.

سردرگمی در خصوص ایران در سخنرانی ترامپ مشهود بود

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ پلاک 9، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با حضور در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اتهامات همیشگی خود علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد: یکی از بزرگترین تهدیدات امنیتی امروز دنیا ایران است. ایران بزرگترین تروریست دولتی است و جنگ های زیادی در سوریه و یمن رقم زده و آینده ما را با دنبال کردن تسلیحات هسته ای با خطر روبرو کرده است و من از آن توافق هسته ای بد خارج شدم، چون ایران اجازه بازرسی از سایت ها خود را نمی دهد .

وی مدعی شد: ما ایران را تحریم کردیم و ایران برای خلاص شدن از تحریم ها به عربستان حمله کرد و ما هم بانک مرکزی را تحریم کردیم و چون این تهدیدات ادامه دارد، تحریم ها علیه ایران برداشته نخواهد شد. نمی گذاریم ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند. ایران مسئول حمله به عربستان بوده و به همین خاطر تحریم های بزرگی علیه ایران وضع کرده ایم. اگر ایران به رفتار خود ادامه دهد، تحریم ها بیشتر هم خواهد شد .

در گفتگو با پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی سخنرانی ترامپ پرداختیم که در ادامه می آید .

ارزیابی کلی شما از سخنرانی ترامپ در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟

تم سخنرانی امسال ترامپ روی محور وطن پرستی در مقابل تفکر دنیای شدن بیشتر دور میزد. به نظر من هدف ترامپ این بود که فلسفه فکری خود را برای کنندگان کشورهای دنیا تعبیر کند .

در این صحبت ترامپ نقدی از دیدگاه دنیای سازی بیان نمود و گفت که کشورها ازجمله آمریکا از زاویه و دیدگاه وطن پرستی نه دنیا نگری باید به منافع خود نگاه کنند و از این چارچوب مسائل خود را حل کنند .

در این صحبت همچنین سعی کرد که به طرفداران ناسیونالیست خود در آمریکا پیغامی بدهد که در انتخابات سال آینده او همچنان طرفدار تئوری آمریکا اول خواهد بود. صحبت ترامپ حدود 36 دقیقه طول کشید. دوربین های تلویزیون در زمان سخنرانی ترامپ چندین بار ویلبر راس وزیر تجارت آمریکا را نشان دادند که دائما چرت میزد و به خواب فرو رفته بود .

ترامپ در مورد ایران بار دیگر همان موضوعات قبلی را بیان کرد و در آخر گفت ما دشمنان دائمی نداریم. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

بله، همانگونه که گفتید ترامپ در مورد ایران بار دیگر همان موضوعات قبلی را بیان کرد و مطلب جدیدی را بیان نکرد. این به نظر من تا اندازه ای این سردرگمی ترامپ در مورد ایران را نمایش می دهد و نمایانگر به بن بست رسیدن سیاستهای کنونی دولت آمریکا در مقابل ایران است .

ترامپ درباره چین هم آنها را متهم کرد که معیارهای سازمان تجارت دنیای را عملیاتی نکرده است. ارزیابی شما از این سخنان چیست و آیا احتمال گشایش در جنگ تجاری با چین وجود دارد؟

شکی نیست که آمریکا چین را بزرگترین رقیب تجاری خود حساب میکند و آن کشور آسیائی را سدی بزرگ در مقابل یکه تازی های دنیای خود محسوب میکند. یکی از اساس سیاست خارجی آمریکا بعد از نابودی اتحاد جماهیر شوروی جلوگیری از ظهور کشور قدرتمند دیگری است که هژمونی دنیای آمریکا را به چالش بکشد .

گرچه چین هنوز به هژمونی هم قدرت در مقابل آمریکا قد علم نکرده است ولی ترس آمریکا از این است که در آینده نزدیکی چین به چنین قدرتی تبدیل شود. بنا بر این آمریکا از تمام اهرم هایی که در اختیار دارد، از جمله جنگ محدود تجاری با چین، استفاده خواهد کرد .

ترامپ بار دیگر سوسیالیسم را در کنار کمونیسم قرار داد و اشاره کرد امریکا سوسیالیست نخواهد شد. به نظر می رسد روی صحبت ترامپ، افرادی چون برنی سندرز و حتی سایر نامزدهای دموکرات است. ارزیابی شما از این سخنان چه بود؟

بله، مخاطب ترامپ در این مورد رقبای حزب دموکرات او مانند سناتور سندرز و یا سناتور وارن بودند. این نوع صحبت همچنین نشان میدهد که ترامپ قصد دارد که طول یک سال آینده تا حدی به فرهنگ دوران جنگ سرد برشود و رقبای خود در انتخابات رییس جمهوری آینده را طرفدار کمونیست معرفی کنند و خود را تنها مدافع وطن پرستان و آمریکا پرستی نشان دهد .

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "سردرگمی در خصوص ایران در سخنرانی ترامپ مشهود بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردرگمی در خصوص ایران در سخنرانی ترامپ مشهود بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید