اهداف آسوشیتدپرس از خبرسازی پیرامون برنامه هسته ای ایران، آیا اطلاعات محرمانه ای وجود دارد؟

به گزارش وبلاگ پلاک 9، کمالوندی این را هم گفت که ما طبق برجام، یکسری مشخصات سانتریفیوژها و روتورها را باید اعلام می کردیم که این کار از سوی ما اجرا شده است؛ البته یک یا دو عضو اتحادیه اروپا ممکن است نظراتی داشته باشند که این نظرات، نظر قطعی اتحادیه محسوب نمی گردد.

اهداف آسوشیتدپرس از خبرسازی پیرامون برنامه هسته ای ایران، آیا اطلاعات محرمانه ای وجود دارد؟

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ پلاک 9،خبرگزاری آسوشتیدپرس بار دیگر اطلاعاتی محرمانه در رابطه با مسائل هسته ای ایران منتشر نموده و اینبار از پیش نویس بیانیه ای خبر داده است که اتحادیه اروپا صادر نموده و در آن از ضرورت ارائه جزئیات ساخت لوله های روتوری سانتریفوژها از سوی ایران سخن به میان رفته است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی بلافاصله به این ادعای آسوشیتدپرس واکنش نشان داد و آن را خبرسازی نامید؛ کمالوندی این را هم گفت که ما طبق برجام، یکسری مشخصات سانتریفیوژها و روتورها را باید اعلام می کردیم که این کار از سوی ما اجرا شده است؛ البته یک یا دو عضو اتحادیه اروپا ممکن است نظراتی داشته باشند که این نظرات، نظر قطعی اتحادیه محسوب نمی گردد.

همچنین اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران به دنبال خبرسازی و ایجاد فضای منفی یکی از رسانه های بین المللی علیه ایران، بیانیه ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: به دنبال فضای مثبت ایجاد شده در نتیجه انتشار سومین گزارش پس از اجرای برجام مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد پایبندی ایران به اجرای تعهدات برجامی خود، در آستانه برگزاری کنفرانس عمومی سالانه آژانس، یکی از رسانه های بین المللی که سابقه خبرسازی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته است، با انتشار مطالبی که آن را به اتحادیه اروپا منتسب نموده، درصدد ایجاد فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران برآمده است.

باتوجه به سابقه این گونه رسانه های بین المللی در فضاسازی رسانه ای که معمولاً به وسیله انتساب بعضی موضوعات و مواضع به افراد و سازمان های موهوم، اهداف خاصی را دنبال می نمایند، از رسانه های داخلی انتظار دارد از بازنشر مطالب فاقد منبع و یا منابع معتبر این گونه رسانه های بین المللی خودداری نمایند.

شایان ذکر است که ارائه اطلاعات محرمانه و خبرسازی های جعلی توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس پیرامون پرونده هسته ای ایران، مسبوق به سابقه است؛ اواخر تیرماه امسال، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس مدعی شد به سندی دست یافته است که طبق آن، ایران می تواند از ژانویه 2027 یعنی در سال یازدهم اجرای برجام، سانتریفیوژهای خود را مدرن تر و کارآمدتر کند و بدین ترتیب میزان و ظرفیت غنی سازی خود را تا دوبرابر تقویت سازد.

آنطور که در سند مورد ادعای این خبرگزاری آمده بود، ایران بعد از دوره ای بین 11 تا 13 سال می تواند 5060 سانتریفیوژی که اکنون ملزم به استفاده از آنها است را با حداکثر 3500 سانتریفیوژ پیشرفته جایگزین کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی بود، سند مزبور را از دیپلماتی گرفته که بیش از 10 سال بر روی پرونده هسته ای ایران کار نموده است؛ طبق ادعای آسوشیتدپرس این سند اگر چه منضم به برجام نیست اما بخشی از توافق هسته ای محسوب می گردد.

انتشار این سند با واکنش مسئولان و مقامات کشورمان روبرو شد؛ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، طی مصاحبه ای، از انتشار این سند محرمانه انتقاد کرد و آن را در راستای اختلافات و تناقض گویی های طرف مقابل دانست؛ صالحی با تاکید بر اینکه ما تمایلی برای انتشار این سند نداشتیم، گفت: ما برنامه 15 ساله تحول صنعت هسته ای کشور را تدوین نموده و به تصویب شورای عالی امنیت ملی رساندیم وآن را درچارچوب پروتکل الحاقی به آژانس انرژی اتمی ارائه کردیم و از آنها خواستیم که این برنامه محرمانه بماند؛ همچنین در این رابطه برای جلب مشارکت کشورهای 1+5 توافقی نیز با آنها داشتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اضافه کرد: از آژانس خواسته ایم که این برنامه محرمانه بماند و دلیلی ندارد که همگان بخواهند از آن آگاه شوند، البته توافق کردیم که این برنامه به شکل محرمانه به اطلاع کمیسیون مشترک مرتبط با برجام هم رسانده گردد که باید محرمانه محفوظ می ماند.

اما در همان زمان به جزء مسئولان و دست اندرکاران برجام، بعضی کارشناسان نیز به این سند محرمانه واکنش نشان دادند و نگرانی هایی را در باب قراردادهای محرمانه ای که متعاقب برجام منعقد شده است ابراز داشتند؛ مهدی محمدی تحلیگر مسائل استراتژیک در کانال تلگرامی خود نوشت: موضوع توافقات محرمانه با غرب کم کم در حال فراوری نگرانی هایی جدی در سطح امنیت ملی است. برنامه بلند مدت غنی سازی تفاهم شده با 1+5 که خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس گوشه هایی از آن را درز داده یک سند واقعی است که حتی به کمیسیون برجام رسما اعلام شد در دست تدوین است اما هرگز کسی نفهمید واقعا در آن چه نوشته شده است.

البته پس از اظهارات صالحی و انتقاد وی از انتشار یک قرارداد محرمانه میان ایران و طرف غربی توسط یک خبرگزاری آمریکایی، بعضی سایت های خبری از از وجود اسناد توافقات محرمانه دیگری در ذیل برجام سخن گفتند و دستگاه های دولتی ذی ربط را متهم به مخفی کاری در این زمینه کردند.

نهاد ریاست جمهوری در جوابیه ای ادعای مخفی کاری در سیاست خارجی را مردود دانست و توضیح داد: ادعای این که مخفی کاری از جمله اصلی ترین مبانی سیاست خارجی دولت یازدهم است، صحت ندارد. و این که برای اثبات این ادعا به مقامات و منابع بیگانه استناد شده و کوشش شده با گزینش جملاتی از اظهارات مقامات مسوول کشورمان، سناریوی مخفی کاری و وجود اسناد پنهانی برای افکار عمومی باور پذیر گردد، خارج از چارچوب اخلاق اسلامی و حرفه ای و نیز مغایر مصالح و منافع ملی است.

منبع:میزان

وبلاگ پلاک 9: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم

به "اهداف آسوشیتدپرس از خبرسازی پیرامون برنامه هسته ای ایران، آیا اطلاعات محرمانه ای وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهداف آسوشیتدپرس از خبرسازی پیرامون برنامه هسته ای ایران، آیا اطلاعات محرمانه ای وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید