آمریکا معافیت های تحریمی ایران را بازگرداند

به گزارش وبلاگ پلاک 9، یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت دولت بایدن تصمیم گرفته است برای تسهیل مذاکرات هسته ای در وین، معافیت های تحریمی در مورد همکاری های هسته ای با ایران را ازسربگیرد.

آمریکا معافیت های تحریمی ایران را بازگرداند

وبلاگ پلاک 9 - الجزیره به نقل از این مقام آمریکایی اظهار داشت: لغو تحریم ها باعث می گردد که یک طرف ثالث در پروژه های منع اشاعه در ایران مشارکت کند و در صورت نبود این معافیت نمی توان گفت وگوهای فنی دقیق درباره ایران انجام داد.

به نوشته واشنگتن پست، معافیت های تحریمی آمریکا به کشور ها و شرکت های خارجی اجازه می دهد تا با ایران در پروژه های نیروگاه اتمی بوشهر، نیروگاه آب سنگین اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران همکاری نمایند.

آسوشیتدپرس نیز در این رابطه نوشت این اقدام با هدف یاری به پیشرفت در مذاکرات وین و ترغیب ایران به بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 اجرا شده است. با صدور این معافیت های تحریمی، شرکت های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران همکاری داشتند می توانند بدون نگرانی از تحریم های آمریکا، به این همکاری ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:

تصمیم نو دولت آمریکا در واقع لغو تصمیم قبلی دولت ترامپ مبنی بر توقف اعطای معافیت به شرکتهای خارجی همکار با برنامه هسته ای ایران است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در 7 خرداد سال گذشته در بیانیه ای اظهار داشت که واشنگتن معافیت های تحریمی پروژه های اتمی ایران را تمدید نخواهد کرد.

در پی این تصمیم، سید عباس موسوی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه کشورمان اقدام آمریکا در مورد تحریم همکاری های بین المللی هسته ای با ایران را نقض صریح قطعنامه 2231 و منشور سازمان ملل متحد خواند و گفت: این اقدام حقوق ذاتی جمهوری اسلامی ایران را نادیده می گیرد و نظم عمومی بین المللی را مختل می سازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آمریکا معافیت های تحریمی ایران را بازگرداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا معافیت های تحریمی ایران را بازگرداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید