گوشت قرمز مصرف کنیم یا گوشت سفید؟

به گزارش وبلاگ پلاک 9، تحقیقات تازه این باور گسترده را که گوشت سفید مانند مرغ برای کلسترول خون بهتر از گوشت قرمز مانند گوشت گاو یا گوسفند است را به چالش می کشند. عده ای بر این باورند که گوشت قرمز حاوی بعضی مواد مغذی مهم است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند برای سلامت بدن مضر باشد. اینکه گوشت قرمز مصرف کنیم یا گوشت قرمز مدت هاست که فکر محققان و مصرف کنندگان را درگیر نموده است.

گوشت قرمز مصرف کنیم یا گوشت سفید؟

بزرگترین تفاوت بین گوشت قرمز و سفید، میزان چربی آنهاست. گوشت سفید پروتئین و چربی کمتری دارد. در عین حال، گوشت قرمز حاوی مقادیر بیشتری چربی، پروتئین و مواد مغذی نظیر آهن، روی و ویتامین های گروه B است. از دیرباز تصور بر این بوده که گوشت سفید در مقایسه یا گوشت قرمز برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی مفیدتر است، اما مطالعات تازه این ادعا را زیر سوال برده اند. در ادامه قصد داریم به این سوال که گوشت قرمز مصرف کنیم یا گوشت سفید پاسخ دهیم و هم زمان فواید و مضرات هر یک را مورد آنالیز قرار دهیم.

گوشت قرمز چیست؟

ساده ترین تعریف گوشت قرمز به این صورت است که گوشت هایی که در حالت خام قرمز رنگ هستند، گوشت قرمز نام دارند. بعلاوه، گوشت قرمز حاوی میزان زیادی میوگلوبین است. میوگلوبین نوعی پروتئین است که رنگ قرمز تیره ای دارد و میزان آن در گوشت قرمز بیشتر از گوشت سفید است. در واقع، مایع قرمز رنگی که اغلب در یک بسته گوشت مشاهده می کنید، خون نیست. این مایع ترکیبی از میوگلوبین و آب است. هرچه میوگلوبین گوشت بیشتر باشد، رنگ آن قرمز آن تیره تر خواهد بود. برخی از نمونه های گوشت قرمز شامل گوشت گاو، گوشت گوسفند، گوشت خوک، و گوشت شتر است.

گوشت سفید چیست؟

گوشت سفید به گوشت ماکیان و گوشت هایی که رنگ روشنی دارند، اشاره دارد. برخی اوقات این تعریف می تواند شامل گوشت ماهی نیز باشد. گوشت مرغ نیز مانند گوشت قرمز حاوی میوگلوبین است، اما در مقایسه با گوشت قرمز میزان کمتری از این پروتئین را داراست. برخی از نمونه های گوشت سفید شامل گوشت مرغ، اردک، بوقلمون و انواع دیگر ماکیان است.

گوشت قرمز مصرف کنیم یا گوشت سفید

سالهاست که بسیاری از کارشناسان بهداشت تصور می نمایند جایگزین کردن گوشت قرمز با گوشت سفید می تواند به جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها یاری کند. با این حال، تحقیقات تازه از موسسه تحقیقاتی بچه ها بیمارستان اکلاهما (Oakland Hospital CHORI) نشان می دهد که گوشت سفید، مانند گوشت مرغ، به همان میزان گوشت قرمز برای کلسترول خون شما مضر است. بنابراین، اگر می خواهید سطح کلسترول خون خود را کنترل کنید، بهتر است از خوردن بیش از حد از هر دو نوع گوشت خودداری کنید. به طور کلی، باید از چربی های اشباع شده صرف نظر از منبع آن ها جلوگیری کرد.

گوشت سفید و کلسترول

محققان بیش از 100 فرد سالم را که به دو گروه تقسیم شده بودند، مورد آزمایش قرار دادند. برای گروه اول رژیم غذایی با چربی های اشباع پر چرب در نظر گرفته شد، در حالی که گروه دوم رژیم غذایی حاوی چربی های اشباع کم چرب را دنبال کردند. شرکت نمایندگان سپس به مدت چهار هفته سه رژیم غذایی مختلف شامل رژیم غذایی گوشت قرمز، رژیم غذایی گوشت سفید و رژیم غذایی پروتئین غیر گوشتی را دنبال کردند.

محققان در آغاز و انتهای هر رژیم غذایی نمونه خون شرکت نمایندگان را جمع آوری کردند تا کلسترول کل را به همراه لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد (LDL) میزان گیری نمایند. کلسترول بد می تواند باعث ایجاد پلاک در شریان های شما گردد و خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد. تیم تحقیق انتظار داشتند به این نتیجه برسند که گوشت قرمز از گوشت سفید مضرتر است. در کمال تعجب، آن ها متوجه شدند که گوشت قرمز و سفید با میزان یکسان چربی اشباع شده، به یک میزان بر سطح کلسترول بد را تحت تاثیر قرار دادند. در مقابل، سطح LDL شرکت نمایندگان بعد از مصرف پروتئین های گیاهی، پایین تر بود.

همیت کاهش دو نوع کلسترول LDL و VLDL

کلسترول بد و لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین، یا VLDL، دو نوع لیپوپروتئین یا ترکیبی از پروتئین ها و چربی های موجود در خون شما هستند که کلسترول و تری گلیسیرید را در سراسر بدن حمل می نمایند. کلسترول ماد ای است که به ساخت سلول ها یاری می نماید و تری گلیسیرید نوعی چربی است که وظیفه ذخیره انرژی در سلول های شما را بر عهده دارد. به طور کلی، LDL کلسترول را منتقل نموده و VLDL تری گلیسیرید را حمل می نماید. در حالی که بدن ما برای عملکرد خود به LDL و VLDL نیاز دارد، افزایش بیش از حد آن ها در بدن می تواند باعث ایجاد پلاک در شریان ها شده و موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته مغزی گردد. بنابراین، کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیرید می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را پایین بیاورد.

فواید رژیم غذایی گیاهی

این مطالعه نشان داد که پرهیز از خوردن هر دو نوع گوشت، کلسترول خون را بسیار بیشتر از آنچه محققان پیش از این اعتقاد داشتند، کاهش داده است. منابع پروتئینی غیر گوشتی مانند سبزیجات و لبنیات بیشترین تأثیر را در میزان کلسترول دارند. اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان بهداشت و درمان توصیه می نمایند یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و لبنیات را دنبال کنید.

طبق گفته دانشکده پزشکی هاروارد، رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و برخی سرطان ها را کاهش می دهد. بیماران باید سعی نمایند از خوردن غذاهای تولید شده و بسته بندی، که دارای چربی زیاد نمک، شکر و چربی اشباع هستند و بعلاوه محصولات حیوانی به ویژه گوشت های فرآوری شده، خودداری نمایند. افزایش مصرف غذاهای حاوی فیبر محلول از جمله جو دوسر، لوبیا و عدس، کلم بروکلی، سیب، گلابی که باعث کاهش جذب کلسترول از مواد غذایی می شوند می گردد، برای این افراد مفید خواهند بود.

نتیجه گیری

تحقیقات تازه حاکی از آن است که گوشت سفید مانند گوشت قرمز، می تواند تاثیر مشابهی بر میزان کلسترول خون داشته باشد. بنابراین، برترین کار این است که هر دو نوع گوشت به میزان مصرف شوند، زیرا مصرف بیش از حد آن ها می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی و حتی سرطان گردد. بعلاوه، پژوهشگران معتقدند که پیروی از یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان سالم ترین و برترین رژیمی است که یک فرد می تواند دنبال کند.

منبع: اسنپ مارکت

به "گوشت قرمز مصرف کنیم یا گوشت سفید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشت قرمز مصرف کنیم یا گوشت سفید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید