به گزارش وبلاگ پلاک 9، سیاره ما یک مشکل پلاستیکی دارد. زباله های انباشته شده و فراوری مداوم آنها، باعث ایجاد تپه های زباله در سراسر خشکی ها و حتی اقیانوس های ما شده است.

بازیافت گام خوبی است، اما به علت اینکه این فناوری در همه جا در دستر سنیست و شرایط زباله های پلاستیک، اندازه بازیافت محدود است.

متاسفانه این یک مشکل بزرگ است که برای مدت طولانی جامعه را سرگردان نموده است. دانشمندان مدتهاست که در کوشش برای پیدا کردن راه چاره هایی برای تجزیه این زباله های غیرقابل تجزیه زیستی هستند. در این میان، گروهی از محققان دانشگاه سیدنی دو شکل رایج از قارچ هاکشف نموده اند که می توانند پلی پروپیلن را به طور کامل در 140 روز تجزیه نمایند.

در مطالعه ای که در NPJ Materials Degradation منتشر شده، محققان نتایج استفاده از Aspergillus terreus و Engyodontium album بر روی پلاستیک پلی پروپیلن را به تفصیل توضیح داده اند. این دو گونه قارچ از اشکال رایج کپک هستند.

این محققان نمونه هایی از پلی پروپیلن را انتخاب کردند، یعنی پلاستیکی که ظروف قابل حمل، فیلم پلاستیکی و سایر پلاستیک های نرم را می سازد. این نوع پلاستیک به ندرت بازیافت می گردد و مانند سایر پلاستیک ها، دهه ها طول می کشد تا تجزیه شوند.

محققان این پلاستیک ها را گرم کردند و در معرض اشعه UV و مواد شیمیایی فنتون (یک معرف) قرار دادند.

در مرحله بعد، پلاستیک در مجاورت قارچ ها قرار داده شد و محققان 90 روز برای واکنش زمان دادند. پس از 90 روز، پلاستیک 27 درصد تخریب شد و پس از 140 روز به طور کامل تجزیه شد.

پروفسور علی عباس، نویسنده مقاله، به ABC Net Australia اعلام نمود: این بالاترین اندازه تجزیه گزارش شده در دنیا بوده. در طی پنج سال آینده، محققان امیدوار است که قارچ ها بتوانند در محل های دفن زباله در سراسر کشور استفاده شوند و پلاستیک ها را تجزیه نمایند.

این فرایند بسیار شبیه به تخمیر است. می توانیم از دانشمان در خصوص تخمیر، چیزهایی برای بهینه کردن تجزیه پلاستیک با قارچ یاد بگیریم.

برنامه های تجاری با بودجه و اراده سیاسی کافی می توانند حتی سریعتر به جریان بیفتند.

با این حال، لازم است که فراوری و مصرف پلاستیک به وسیله ما محدود گردد، حتی اگر فناوری تجزیه کامل آنها گسترده گردد.

فراوری پلاستیک و بعلاوه بازیافت آن، دی اکسید کربن را در مقادیر زیادی فراوری می نماید.

برای حل مشکل پلاستیک معمولا ترفند سه R توصیه می گردد: Reduce, Reuse, Recycle

اولین R در میان این 3، با ارزش ترین آنهاست.

منبع: یک پزشک