ابداع روش نوین زیست پالایی خاک آلوده در ایران

به گزارش وبلاگ پلاک 9، پژوهشگران دانشگاه علوم کشاورزی ساری برای نخستین بار در دنیا، تثبیت زیستی سرب در خاک را با روشی جدید مورد آنالیز قرار دادند.

ابداع روش نوین زیست پالایی خاک آلوده در ایران

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ پلاک 9 به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، پژوهشگران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در پژوهشی برای نخستین بار در دنیا، تثبیت زیستی سرب در خاک را با استفاده از یک سویه قارچی مورد آنالیز قرار دادند.

بهی جلیلی در این زمینه اظهارداشت: دستاوردی که به تازگی به آن دست یافته ایم، ارائه تکنیک نوین تثبیت زیستی در پاکسازی سرب از خاک آلوده با بکارگیری یک سویه قارچی جدید و بومی ایران است. این پژوهش نشان داد که قارچ جدا شده از خاک معدن پاچی-میانا، قادر به تثبیت سرب در خاک به وسیله فراوری اگزالات سرب است.

عضو هیئت علمی گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اضافه کرد: همچنین سویه قارچی مذکور پس از شناسایی، با نام Aspergillus niger SANRU و شماره دسترسی KT 222864 در بانک ژن دنیای (NCBI) ثبت شد.

وی بیان داشت: به کارگیری این تکنیک دوستدار محیط زیست در پالایش خاک های آلوده علاوه بر به حداقل رساندن فراهمی سرب در خاک و کاهش ورود این فلز سنگین به زنجیره غذایی انسان و جانوران، نسبت به روش های فیزیکی و شیمیایی مقرون به صرفه تر است.

دکتر جلیلی با بیان اینکه بخشی از این پژوهش در قالب انتها نامه مهسا جباری گیاشی با هدایت وی و دکترفردین صادق زاده و مشاوره دکترمصطفی عمادی اجرا شده است، اضافه کرد: نتایج این پژوهش در یکی از معتبرترین مجلات مهندسی محیط زیست با نام Journal of Hazardous Materials با ضریب تاثیر 7/65 و Cite Score: 7.91 به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ابداع روش نوین زیست پالایی خاک آلوده در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع روش نوین زیست پالایی خاک آلوده در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید