بیش از 91 درصد افرادی که با پاستوکووک واکسینه شدند، به فرم شدید کرونا مبتلا نمیشوند

به گزارش وبلاگ پلاک 9، رییس انستیتوپاستور ایران ضمن تشریح ویژگیهای واکسن پاستوکووک فراوری مشترک ایران و کوبا، با بیانا ینکه 91.7 درصد از افرادی که با این واکسن واکسینه می شوند به فرم شدید بیماری مبتلا نشده و احتیاج به بستری پیدا نمی نمایند، گفت: بعلاوه 70 درصد از افراد هم واجد بیماری علامتدار نخواهند بود که نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح واکسن های جهان هم از نتایج بسیار مهم تلقی می گردد.

بیش از 91 درصد افرادی که با پاستوکووک واکسینه شدند، به فرم شدید کرونا مبتلا نمیشوند

به گزارش وبلاگ پلاک 9، دکتر علیرضا بیگلری در حاشیه جلسه کمیته علمی کووید19، گفت: تشخیص، یکی از مهمترین مراحل کنترل بیماری ها به ویژه بیماری های واگیر است. در بحران کووید19 هم با توجه به اینکه کشور با شروعی ناگهانی روبرو شد، اما خوشبختانه انستیتو پاستور ایران توانست شبکه ملی تشخیص آزمایشگاهی راه اندازی کند. اکنون باتوجه به اینکه نزدیک 500 آزمایشگاه تشخیصی کووید در سراسر کشور داریم، احتیاج است که پروتکل های تشخیصی و بعلاوه نتایجی که تا به امروز گرفتیم، مجددا ارزیابی کنیم تا کشور آمادگی بیشتری داشته باشد که اگر وارد پیک بعدی شدیم، سیاست ها و استراتژی های از پیش معین شده در دسترس باشد تا با کمترین مشکل بتوانیم از پیک ها عبور کنیم.

وی اضافه نمود: موضوعی که اکنون مطرح است، مساله بازنگری پروتکل ها و روش های آزمایشگاهی است. باتوجه به اینکه خوشبختانه سطح واکسیناسیون در کشور دارد به سطح مطلوبی نزدیک می گردد، مسلما در فرایند اینکه چطور از آزمایش های تشخیصی استفاده کنیم، تغییری ایجاد می کنیم تا بتوانیم مسائل ناشی از پیک ها را در کشور تغییر دهیم.

وی در پاسخ با سوال وبلاگ پلاک 9، درباره میزان تست های تشخیصی روزانه، گفت: یادم است که در شروع بحران به جز انستیتو پاستور ایران فقط دو آزمایشگاه بود که می توانست کووید را تشخیص دهد، اما وقتیکه موضوع و مدیریت راه اندازی شبکه تشخیص آزمایشگاهی کووید19 به انستیتو پاستور ایران سپرده شد، در همان روزهای اول از تمام بیمارستان های کشور نمونه ها از سراسر کشور، به انستیتو پاستور می آمد و کار بسیار سختی بود که باید نمونه های کل کشور را آنالیز میکردیم. به تدریج تعداد آزمایشگاه ها اضافه نموده شد و اکنون بیش از 480 آزمایشگاه داریم که در شبکه و با یک پروتکل کار می نمایند. بدون اینکه هیچ دستگاهی از خارج از کشور وارد گردد.

امکان تشخیص 250 هزار آزمایش روزانه کرونا در کشور

بیگلری ادامه داد: در ساخت کیت هم که ابتدا مشکل داشتیم، اما در اوج تحریم ها توانستیم برای تمام تهدیدها شبکه آزمایشگاهی کارا باشد. اکنون امکان و ظرفیت تشخیص 250 هزار آزمایش روزانه در کشور فراهم است که اگر احتیاج باشد، می توانیم به سرعت این ظرفیت را با میزان بالاتر هم برسانیم.

بیگلری درباره شرایط واکسن پاستوکووک نیز گفت: انستیتو پاستور ایران به عنوان قدیمی ترین موسسه فراوری واکسن در کشور و منطقه افتخار دارد که واکسنی که شایسته نام و اعتماد یکصد ساله مردم به این انستیتو پاستور است، به نام واکسن پاستوکووک تقدیم ملت ایران کند.

ویژگیهای واکسن پاستوکووک

وی گفت: در جهان تعداد کشورهایی که پیروز به فراوری واکسن کووید شدند، از انگشتان یک دست و از 10 کشور کمتر است. انستیتو پاستور ایران هم با همکاری انستیتو فینلای کوبا پیروز شد واکسن مشترکی را که در ایران به نام پاستوکووک فراوری و مصرف می گردد و در کوبا با نام سوبرانا فراوری و عرضه می گردد، تقدیم مردم ایران کند. این واکسن ویژگی های منحصربه فردی دارد؛ چراکه یک واکسن پروتئینی است و از فناوری کنژوگه در آن استفاده شده است. بر همین اساس عوارض آن بسیار کم بوده و کارایی بسیاری بالایی دارد. بعلاوه این واکسن از ویژگی ممتازی برخوردار است که یادآور مخصوص این واکسن هم فراوری شده است. همه واکسن های جهان وقتی احتیاج به دز یادآور پیدا مینمایند، از همان دز اصلی استفاده مینمایند، اما خوشبختانه در طراحی این واکسن از قبل پیش بینی شد و واکسن واجد دز یادآور هم هست که این دز یادآور هم برای خود واکسن و هم برای سایر واکسن ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: این واکسن در مقابل دو واریانت بسیار واکسن گریز کووید19 در ایران بر روی 24 هزار نفر در هشت دانشگاه علوم پزشکی مورد آزمایش نهاده شد. مطالعات نشان داد که 98.9 درصد از افراد که واکسن را دریافت مینمایند، در بدنشان انتی بادی فراوری می گردد و 91.7 درصد از افرادی که با این واکسن واکسینه میشوند به فرم شدید بیماری مبتلا نشده و احتیاج به بستری پیدا نمی نمایند که بسیار ارزشمند است. بعلاوه 70 درصد از افراد هم واجد بیماری علامتدار نخواهند بود که نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح واکسن های جهان هم از نتایج بسیار مهم تلقی می گردد.

مجوز مصرف پاستوکووک برای بچه ها 2 تا 18 سال

بیگلری اضافه نمود: در کوبا هم این واکسن بر روی واریانت واکسن گریز بتا مورد مطالعه نهاده شد و آنجا هم نتایج بسیار امیدبخش بود. باتوجه به کارایی بسیار بالا و اطمینان بسیار زیادی که به این واکسن است، این واکسن بر روی بچه ها دو تا 18 سال هم مورد مطالعه نهاده شد که خوشبختانه مجوز مصرف را در بچه ها در هر دو کشور ایران و کوبا صادر شده است. در ایران بنابر سیاست ها از 12 سال به بالا فعلا استفاده می گردد. اگر احتیاج باشد که برای بچه ها زیر 12 سال هم استفاده گردد، این واکسن می تواند مورد استفاده نهاده شده و نقطه امیدی برای کشور است. در کشور کوبا هم این واکسن از دو سال تا 18 سال استفاده شده و بیش از یک میلیون و 800 هزار کودک کوبایی با این واکسن واکسینه شدند. این واکسن علاوه بر مورد مصرف برای بزرگسالان اکنون برای بچه ها هم در سبد واکسیناسیون کشور قرار گرفته است و واکسن مطمئنی برای مردم است که به نام و سابقه انستیتو پاستور ایران اعتماد طولانی یکصد ساله دارند.

وی در پاسخ با سوال وبلاگ پلاک 9، مبنی بر تعداد دزهای تزریقی پاستوکووک برای کوکان، گفت: در کارآزمایی معین شد که در مقابل واریانت های واکسن گریز مانند بتا و دلتا برای بزرگسالان علاوه بر دو دز بهتر است که دز یادآور هم تزریق گردد. اما برای بچه ها نشان داد شد که دو دز کافی است و فعلا در بچه ها به دز یادآور احتیاجی نیست.

تحویل بیش از یک میلیون و 300هزار دُز واکسن اصلی پاستوکووک به وزارت بهداشت

درخواست وزارت بهداشت برای فراوری دُز یادآور پاستوکووک

بیگلری در پاسخ به سوال دیگر وبلاگ پلاک 9، درباره شرایط فراوری پاستوکووک، گفت: تا به امروز بیش از یک میلیون و 300 هزار دز از واکسن اصلی تحویل شد. البته فراوری واکسن اصلی و واکسن یادآور فرق دارد. زیرا دو طراحی فرق دارد و به همین علت فعلا در بچ اولیه واکسن اصلی فراوری و عرضه شد و اکنون بنا به درخواست وزارت بهداشت مبنی بر تامین دز یادآور، فعلا خط فراوری در تامین واکسن یادآور کار می نماید و واکسن یادآور هم در حد بیش از یک میلیون دز فعلا فراوری شده و مراحل تست خود را می گذراند که بعد از انتها تست ها تقدیم می گردد که برای دز یادآور سایر واکسنها نیز استفاده گردد.

برنامه ریزی تحویل هشت میلیون دُز پاستوکووک تا آخر آبان ماه

وی ادامه داد: مسلما بعد از فراوری این میزان دز یادآور مجددا چرخه فراوری وارد فراوری واکسن اصلی می گردد و تا انتهای آبان ماه هم باز از واکسن اصلی تحویل می گردد. نسبت اینکه چه میزان واکسن اصلی و واکسن یادآور فراوری گردد، به نوع مصرف و احتیاج وزارت بهداشت بستگی دارد. مجموعا در ماه های مهر و آبان برای تحویل حدود هشت میلیون دز واکسن برنامه ریزی شده و در ماه های بعد هم بر اعلام احتیاجی کا از سوی وزارت بهداشت میگردد، مبتنی خواهد بود که می توان میزان فراوری را مدیریت کرد.

وی در انتها گفت: کووید دردی مشترک است و احتیاج به درمان مشترک دارد. مسلما ما دو شاهد داریم که نشان می داد واکسن موثر است، یکی کشورهایی که واکسن زدند و توانستند بیماری را کنترل نمایند و دوم اینکه اگر اکنون پفراینده بستری ها را آنالیز کنید، بیشتر افرادی که مبتلا شدند و فرم شدید بیماری را گرفتند و گرفتار ای سی یو هستند، افرادی هستند که واکسن تزریق نکردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بیش از 91 درصد افرادی که با پاستوکووک واکسینه شدند، به فرم شدید کرونا مبتلا نمیشوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 91 درصد افرادی که با پاستوکووک واکسینه شدند، به فرم شدید کرونا مبتلا نمیشوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید