آیا بعد از مسواک زدن حتما باید دهان را بشویید؟!

به گزارش وبلاگ پلاک 9، بیشتر ما از دوران کودکی که برای اولین بار مسواک زدن را آغاز کردیم، روتین یکسانی برای تمیز کردن دندان هایمان داریم؛ اینکه دندان ها را مسواک بزنیم، کف را از دهان بیرون بریزیم و در سرانجام دهان را با آب بشوییم. اما جالب است بدانید که شست وشوی دهان بعد از مسواک زدن همواره توصیه نمی گردد.

آیا بعد از مسواک زدن حتما باید دهان را بشویید؟!

خمیر دندان هایی که حاوی فلوراید و سایر مواد تقویت نماینده مینای دندان هستند باید برای مدت زمان بیشتری روی سطح دندان ها باقی بمانند تا بتوانید از مزایای کامل آن ها بهره ببرید.

قصد داریم در این مقاله از وبلاگ پلاک 9 مگ درباره مزایا و معایب شست وشوی دهان بعد از مسواک زدن صحبت کنیم تا بتوانید در خصوص اینکه روتین مسواک زدن شما احتیاج به تغییر دارد یا خیر، تصمیم بگیرید.

آیا باید بعد از مسواک زدن، دهان را بشوییم؟

فلوراید یک ماده معدنی است که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می نماید. در برخی از غذاهای مصرفی شما به طور طبیعی کمی فلوراید وجود دارد، اما این ماده به آب آشامیدنی و محصولات بهداشتی دهان و دندان هم اضافه می گردد تا به حفظ سلامت دندان ها یاری کند.

زمانی که فلوراید مستقیماً روی دندان های شما قرار می گیرد، بیشترین تأثیرگذاری را دارد و اگر اجازه دهید برای چند دقیقه روی دندان هایتان باقی بماند، بیشترین بهره را از فواید آن می برید.

آبکشی و شست وشوی دهان بعد از مسواک زدن منطقی است. به طور کلی، شما نباید مقادیر زیادی از فلوراید را ببلعید. غلظت فلوراید در برخی از محصولات بهداشتی دهان از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه بالاتر است. بنابراین، شست وشوی دهان پس از مسواک زدن از دریافت زیاد فلوراید جلوگیری می نماید.

علاوه بر این، میل شدیدی برای جایگزین کردن طعم تند و نعنایی خمیر دندان با مزه خنثی آب وجود دارد. شست وشوی دهان بعد از مسواک زدن خواسته شما برای از بین بردن مزه خمیر دندان را برآورده می نماید، اما متأسفانه، با این کار بسیاری از مزایای فلوراید از بین می رود.

در حال حاضر، برخی از کارشناسان توصیه می نمایند که پس از مسواک زدن به جای اینکه کل دهان را با آب بشویید، فقط بزاق اضافی یا خمیر دندان را بیرون بریزید. اجازه دهید فلوراید در طول روز روی دندان های شما باقی بماند. بعلاوه حداقل تا 10 دقیقه پس از مسواک زدن از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید.

در خصوص اینکه دقیقاً تا چه مدت زمانی باید خمیر دندان روی دندان ها باقی بماند، تحقیقات زیادی وجود ندارد. غلظت فلورایدی که در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی برای فلوراید درمانی مورد استفاده قرار می گیرد نسبت به خمیر دندان بیشتر است. در این روش درمانی، فلوراید برای چند دقیقه روی دندان ها باقی می ماند و دندانپزشک به شما توصیه می نماید که حداقل تا 30 دقیقه بعد از آن از شست وشوی دهان و بعلاوه خوردن و آشامیدن بپرهیزید تا فلوراید برای مدت زمان طولانی تری با دندان های شما در تماس باشد.

هنگام مسواک زدن در خانه، قبل از اینکه دهان تان را با آب بشویید کمی صبر کنید تا اثر مفید فلوراید در مبارزه با پوسیدگی های دندان به حداکثر برسد.

خطرات احتمالی عدم شست وشوی دهان بعد از مسواک زدن چیست؟

به طور کلی، برای بیشتر افراد حذف مرحله شست وشوی دهان بی خطر است. با این حال، ممکن است در برخی موارد عوارض جانبی ایجاد گردد که باید به آن ها توجه کرد. دریافت بیش از حد فلوراید می تواند به بروز مسائل زیر منجر گردد:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • درد شکم

وقتی از خمیر دندان حاوی فلوراید فقط به مقدار یک نخود استفاده می کنید، احتمال بروز این عوارض بسیار کم است. این عوارض معمولاً زمانی اتفاق می افتند که بچه ها مقادیر زیادی از محصولات حاوی فلوراید مخصوص بزرگسالان را ببلعند یا فلوراید درمانی در مطب دندانپزشکی به درستی انجام نگردد. وقتی یک فرد بزرگسال سالم مقدار کمی از خمیر دندان را می بلعد، سطح فلوراید به مقدار ای بالا نمی رود که بتواند باعث مسمومیت گردد.

فلوراید و بچه ها

طبق توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا، بچه ها زیر سه سال هم می توانند به محض رویش اولین دندان خود از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نمایند. با این حال، والدین کودک باید مقدار کمی از خمیر دندان حاوی فلوراید را روی مسواک قرار دهند و کودک باید بلافاصله بعد از مسواک زدن دهان خود را با آب بشوید. برای بچه ها کم سن و سال استفاده از خمیر دندان به مقدار یک دانه برنج کافی است.

نخ دندان کشیدن

موضوع دیگری که ممکن است برخی از افراد را در خصوص عدم شست وشوی دهان بعد از مسواک زدن دچار تردید کند به نخ دندان مربوط می گردد. دستورالعمل فعلی توصیه می نماید که همواره دهان خود را بعد از کشیدن نخ دندان بشویید تا باکتری ها و پلاک هایی که در دهان شما به جای مانده اند، از بین بروند.

یک مطالعه کوچک روی دانشجویان دندانپزشکی نشان داد که استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن می تواند به حل این مشکل یاری کند. در این مطالعه، شرکت نمایندگانی که قبل از مسواک زدن نخ دندان کشیده بودند، در خاتمه کار فلوراید بیشتری در دهان آن ها به جای مانده بود.

چه مدت بعد از مسواک زدن می توان از دهانشویه استفاده کرد؟

دهانشویه که به آن محلول شست وشوی دهان هم گفته می گردد، از دیگر محصولات بهداشتی دندان است که غالباً حاوی الکل است و معمولاً برای خوشبو کردن دهان استفاده می گردد. برخی از دهانشویه ها باعث تقویت مینای دندان می شوند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می نمایند. بر خلاف مسواک زدن که یک کار اجباری است، بیشتر متخصصان استفاده از دهانشویه را اختیاری می دانند.

اگر بلافاصله پس از مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید از دهانشویه بدون فلوراید بهره ببرید، فلورایدی که روی مینای دندان های شما است، از بین می رود. اما اگر از دهانشویه ی حاوی فلوراید بهره ببرید، مقدار فلوراید در دهان شما تغییر نمی نماید.

مطالعات زیادی در خصوص فاصله مناسب بین مسواک زدن و استفاده از دهانشویه وجود ندارد. با این حال بهتر است بعد از مسواک زدن برای استفاده از دهانشویه 20 دقیقه صبر کنید، به خصوص اگر دهانشویه حاول الکل است یا فلوراید ندارد.

کلام خاتمهی

در خصوص اینکه آیا بعد از مسواک زدن باید دهان خود را با آب بشویید یا خیر، نظرات متفاوتی وجود دارد. با این حال، عدم شست وشوی دهان می تواند برای افرادی که مستعد پوسیدگی دندان هستند، مفید باشد.

بهتر است بعد از مسواک زدن از شستن دهان خود صرف نظر کنید و فقط خمیر دندان را بیرون بریزید تا فلوراید برای مدت زمان بیشتری روی دندان های شما باقی بماند و از آن ها در برابر پوسیدگی محافظت کند. توصیه می گردد ابتدا نخ دندان بکشید و دهان را با آب شویید تا پلاک ها و باکتری های به جامانده از دهان خارج شوند و سپس به سراغ مسواک زدن بروید. بر خلاف بزرگسالان، بچه ها کم سن و سال باید بلافاصله بعد از مسواک زدن دهان خود را با آب بشویند.

حفظ بهداشت دهان و دندان مهم ترین نکته ای است که باید به آن توجه کنید. اگر در خصوص شست وشوی دهان بعد از مسواک زدن سؤالی دارید، می توانید آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ پلاک 9 مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا بعد از مسواک زدن حتما باید دهان را بشویید؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بعد از مسواک زدن حتما باید دهان را بشویید؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید