8 روش ساده برای درمان گل مژه

به گزارش وبلاگ پلاک 9، گل مژه یک برآمدگی قرمز شبیه جوش است که در لبه بیرونی پلک ایجاد می گردد. با این حال گاهی ممکن است گل مژه داخل پلک نیز تشکیل گردد.

8 روش ساده برای درمان گل مژه

پلک ها تعداد زیادی غده چربی کوچک دارند که ممکن است در اثر پوست مرده، کثیفی یا تشکیل چربی مسدود شوند. زمانی که یک غده مسدود شود، باکتری داخل آن رشد می نماید. به همین علت گل مژه ایجاد می شود.

علائم گل مژه عبارت اند از درد و تورم، فراوری بیش ازاندازه اشک و یک لایه سفت که اطراف گل مژه تشکیل می شود.

معمولاً گل مژه پس از 7 الی 10 روز و با استفاده از درمان های ساده خانگی از بین می رود. در ادامه به روش هایی که می توانید برای درمان و پیشگیری از گل مژه به کار بگیرید، اشاره نموده ایم.

1. دست های خود را بشویید

مالیدن چشم ها با دست های کثیف باعث ورود کثیفی یا ذرات دیگر به داخل چشم می شود و ممکن است غده های چربی را مسدود نموده یا گل مژه موجود را تحریک کند. برای پیشگیری از گل مژه، دست های خود را قبل از مالیدن چشم ها با آب و صابون بشویید.

2. گل مژه را فشار ندهید

فشار دادن گل مژه و ترکاندن آن روش مناسبی به نظر می رسد؛ اما فشار دادن آن باعث بروز مسائل دیگر خواهد شد. آزاد شدن چرک داخل گل مژه باعث توسعه عفونت می شود. اجازه دهید گل مژه به صورت طبیعی خالی شود یا به پزشک مراجعه کنید تا آن را برایتان خالی کند.

3. از حوله گرم بهره ببرید

یک حوله کوچک را با آب ولرم خیس کنید. آن را بچلانید تا نم شود و آب از آن نچکد. سپس این حوله را به مدت 5 الی 10 دقیقه روی چشم خود بگذارید. شما می توانید این کار را 3 الی 4 بار در روز تکرار نمایید. گرمای حوله چرک را آب نموده و باعث می شود گل مژه تخلیه شود.

4. آرایش نکنید

روی گل مژه را آرایش نکنید. این کار باعث طولانی شدن فرآیند بهبود می شود؛ زیرا چشم را بیشتر تحریک می نماید. ممکن است باکتری گل مژه روی لوازم آرایش شما انتقال یابد و عفونت به چشم دیگر نیز سرایت کند.

5. از شامپوی بچه بهره ببرید

تمیز کردن پلک ها به پیشگیری از گل مژه جلوگیری می نماید. از یک شامپوی بچه ضداشک بهره ببرید. این شامپو را با کمی آب ولرم ترکیب نموده و با استفاده از یک تکه پنبه یا حوله تمیز به آرامی روی پلک ها بمالید. شما می توانید این کار را هر روز انجام دهید.

6. لوازم آرایش قدیمی را دور بریزید

لوازم آرایش قدیمی ممکن است محل مناسبی برای رشد باکتری ها باشد. برس های خود را به طور مرتب بشویید و ریمل، خط چشم های مایع و سایه های چشمی را که بیش از 3 ماه عمر دارند، دور بریزید.

7. از کمپرس چای کیسه ای بهره ببرید

به جای استفاده از کمپرس حوله گرم می توانید از یک چای کیسه ای گرم بهره ببرید. چای سبز برای این کار مناسب تر است؛ زیرا به کاهش تورم یاری نموده و خواص ضدباکتری دارد. آب را بجوشانید و چای کیسه ای را داخل یک فنجان آب داغ قرار دهید. یک دقیقه منتظر بمانید. سپس چای کیسه ای را درآورید و کمی منتظر بمانید تا به حرارت مناسبی برسد که چشم را نسوزاند. آن را به مدت 5 الی 10 دقیقه روی چشم خود بگذارید. برای هر چشم از یک چای کیسه ای مجزا بهره ببرید.

8. مسکن های بدون نسخه مصرف کنید

مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن به تسکین علائم گل مژه یاری می نماید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر گل مژه بزرگ تر و دردناک تر شد و در عرض چند روز رفع نشد، به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات گل مژه ها باید به وسیله پزشک تخلیه شوند. بعلاوه پزشک ممکن است یک کرم آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند.

منبع: فوت و فن

به "8 روش ساده برای درمان گل مژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 روش ساده برای درمان گل مژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید