گلکسی A14 در مقابل ردمی 13C؛ انتخابی سخت بین دو مالی مجذوب کننده

به گزارش وبلاگ پلاک 9، گلکسی A14 و ردمی 13C دو مالی بسیار مجذوب کننده و خوش قیمت بازار از شرکت های سامسونگ و شیائومی محسوب می شوند که انتخاب یکی از آن ها با توجه به تفاوت های زیادی که در یک سری از بخش ها با یکدیگر دارند بسیار سخت است. در نتیجه تصمیم گرفتیم در این مطلب به صورت تخصصی به آنالیز آن ها بپردازیم تا ببینیم در نهایت کدام یک از آن ها می تواند گزینه مجذوب کننده تری برای خرید باشد.

گلکسی A14 در مقابل ردمی 13C؛ انتخابی سخت بین دو مالی مجذوب کننده

گلکسی A14 در مقابل ردمی 13C؛ جدول معینات فنی

نام گوشیگلکسی A14ردمی 13C
تاریخ رونمایی و عرضه28 فوریه 2023 (9 اسفند 1401) - 27 مارس 2023 (7 فروردین 1402)10 نوامبر 2023 (19 آبان 1402)
ابعاد و وزن9.1 × 78 × 167.7 میلی متر - 201 گرم8.1 × 78 × 168 میلی متر - 192 گرم
کیفیت ساختتماما پلاستیکی
نوع نمایشگرPLC LCDIPS LCD
اندازه و ابعاد نمایشگر6.6 اینچی - 104.9 سانتی متر مربع - نسبت پنل به بدنه 80.2٪6.74 اینچی - 109.7 سانتی متر مربع - نسبت پنل به بدنه 83.7٪
وضوح تصویر و رفرش ریت1080 × 2408 پیکسل - 60 هرتز720 × 1600 پیکسل - 90 هرتز
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 13 - One UI Core 5اندروید 13 - MIUI 14
پشتیبانی نرم افزاریدو سالحداقل 1 سال
پردازندههلیو G80هلیو G85
معینات فنی پردازنده2 هسته از نوع Cortex-A75 با فرکانس 2 گیگاهرتز و 6 هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز2 هسته از نوع Cortex-A75 با فرکانس 2 گیگاهرتز و 6 هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز
پردازشگر گرافیکیMali-G52 MC2Mali-G52 MC2
ترکیب رم و حافظه داخلی4/64، 4/128، 6/128 گیگابایت4/128، 6/128، 8/256 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهدارددارد
دوربین اصلی50 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.850 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8
دوربین دوم 2 مگاپیکسلی سنجش عمق2 مگاپیکسلی ماکرو
دوربین سوم5 مگاپیکسلی فوق عریض 0.08 مگاپیکسلی ثانویه
کیفیت فیلم برداری1080@30 1080@30
دوربین سلفی13 مگاپیکسل با گگرددگی دیافراگم f/2.0 8 مگاپیکسل با گگرددگی دیافراگم f/2.0
کیفیت فیلم برداری1080@301080@30
باتری و شارژر5000/155000/18
شارژر درون جعبهندارد دارد - 10 واتی
رنگ بندیمشکی، نقره ای، سبز، قرمز تیره مشکی، آبی، سفید، سبز
قیمت5.8 - 7.5 میلیون تومان5.4 - 6.4 میلیون تومان

همانطور که از جدول معینات فنی بالا پیداست، هم گلکسی A14 و هم ردمی 13C در بخش های مختلف حرف های زیادی به عنوان یک مالی برای گفتن دارند. اما تا زمانی که آن ها را با هم مقایسه نکنیم، نمی توانیم به راحتی برنده بین آن ها را معین کنیم. برای مثال، گلکسی A14 از لحاظ نمایشگر هم دست بالا را دارد هم ضعیف تر است، اما قافله را در بخش ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی به ازای قیمت می بازد. بعلاوه هیچ شارژری هم درون جعبه گلکسی نیست ولی نماینده شیائومی حداقل یک شارژر 10 واتی با خود دارد، از آن طرف هم گلکسی A14 از لحاظ آپدیت نرم افزاری دست بالاتر را دارد.

با این شرایط، فقط باید به اعداد و ارقام نگاهی انداخت تا بتوان برنده نهایی را معین کرد. پس در ادامه با وبلاگ پلاک 9 مگ همراه باشید تا به آنالیز مجذوب نماینده بین دو مالی بسیار پرفروش و محبوب بازار یعنی گلکسی A14 و ردمی 13C بپردازیم. توجه داشته باشید نماینده شیائومی در بعضی از بازارها از جمله بازار کشور خودمان با نام پوکو C65 هم به فروش می رسد.

گلکسی A14 در مقابل ردمی 13C؛ طراحی

از آن جایی که پوکو C65 از لحاظ امکانات و معینات فنی دقیقا شبیه به ردمی 13C است و فقط ظاهر متفاوتی دارد، شما این حق انتخاب را دارید که بین گوشی های دو برند ردمی و پوکو بر حسب تمایل تان یکی را انتخاب کنید. ما در این مطلب تصویر پوکو C65 و ردمی 13C را هم قرار داده ایم تا بتوانید هر دو گوشی را مد نظر داشته باشید.

می پردازیم به طراحی. گلکسی A14 را نمی توان مجذوب نماینده ترین گوشی در این محدوده قیمتی دانست اما نمی توان انتظار دیگری از سامسونگ داشت. شرکت کره ای حداقل از لحاظ ظاهری، به گوشی های مالی خود توجه زیادی نمی نماید. این است که حالا شما با محصولی روبرو هستید که حواشی زیادی به خصوص در قسمت پایینی نمایشگر خود دارد و دوربین سلفی هم به صورت U شکل در بالاترین قسمت مرکزی پنل آن تعبیه شده است.

نه اینکه انتظار چیز بیشتری را از چنین محصولی داشته باشیم چون با نگاهی به نماینده ردمی می بینیم که این گوشی هم دقیقا همین شرایط را دارد. اما اینطور که اعداد و ارقام نشان می دهد، ردمی توانسته به شکل نامحسوسی در کاهش حواشی اطراف پنل عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد و حدودا 3٪ اندازه حواشی کمتری در مقایسه با رقیب دارد. با این حال این 3٪ در عمل خیلی تأثیرگذار نیست و به چشم نمی آید.

از لحاظ ظاهری نمی توان یک گوشی را زیبا و دیگری را زشت خطاب کرد چون زیبایی یک مقوله کاملا سلیقه ای است و همواره هم به خود کاربر مربوط می گردد. بر حسب وظیفه همیشگی، به بیان جزئیات هر دو گوشی می پردازیم و انتخاب برنده در این بخش را به شما واگذار می کنیم.

گلکسی روی فریم سمت چپ خود درگاه سیم کارت را می بیند اما روی فریم سمت راست آن کلید کنترل صدا و کلید پاور به چشم می خورند که حسگر اثر انگشت هم با همین کلید پاور ادغام شده است. روی فریم پایینی آن هم درگاه شارژر USB-C، حفره مربوط به بلندگو و جک 3.5 میلی متری هدفون و میکروفون دیده می گردد. در فریم بالایی هم چیزی جز حفره میکروفون دوم به چشم نمی خورد.

در ردمی 13C یا همان پوکو C65 (در اینجا تصاویر نماینده پوکو بارگذاری شده است)، روی فریم سمت چپ، درگاه سیم کارت و روی فریم سمت راست هم کلیدهای پاور و کنترل صدای یکپارچه مشاهده می شوند. روی فریم بالایی فقط حفره مربوط به جک 3.5 میلی متری صدا و میکروفون و روی فریم پایینی هم حفره میکروفون، پورت شارژر USB-C و حفره مربوط به بلندگو حضور دارند.

از لحاظ خوش دست بودن اما می توان یک برنده داشت و به نظر می رسد این برنده از کشور چین باشد. ردمی 13C با اینکه گوشی نسبتا بلندتری از لحاظ اندازه پنل است اما با این حال فقط 0.3 میلی متر بلندتر است که اصلا این اندازه تفاوت را متوجه نخواهید شد. این کاهش اندازه کلی گوشی و افزایش اندازه پنل اتفاق خوبی است که با کاهش اندازه حواشی اطراف پنل توانسته رقم بخورد.

علاوه بر این ها و بعلاوه عرض برابر هر دو گوشی، ردمی 13C گوشی باریک تری هم هست و در ضخیم ترین محل خود حدودا 1 میلی متر باریک تر است (8.1 در مقابل 9.1 میلی متر). علی رغم بزرگ تر بودن، گوشی شیائومی حتی 9 گرم سبک تر هم هست تا نبرد خوش دستی را به طور کامل از رقیب ببرد.

البته گلکسی A14 گوشی بددستی نیست و اتفاقا به خاطر ابعاد مناسبی که دارد اصلا از دست سر نمی خورد و بافت مجذوب نماینده پنل پشتی هم به این موضوع یاری زیادی می نماید. اما محصولی نیست که در مقایسه با ردمی 13C بتوانیم آن را برنده بدانیم.

صحبت از پنل پشتی که شد باید بگوییم گلکسی A14 روی پنل پشتی خود سه دوربین به صورت عمودی و بدون ماژول دارد که بسیار شبیه به طراحی پرچم داران نو سامسونگ است. اما ردمی 13C یا پوکو C65 در بالاترین قسمت پنل پشتی خود یک ماژول بزرگ داشته و دوربین درون آن ها تعبیه شده است.

حال فکر می کنید برنده بخش طراحی کدام گوشی باشد؟

نمایشگر

از لحاظ نمایشگر، گلکسی A14 برنده بی چون و چرای این رقابت نیست! با نگاهی به جدول معینات فنی می بینیم که همچنان جای حرف و حدیثی هم به جای مانده است. این گوشی از پنل 6.6 اینچی PLS بهره می برد و در مقابلش یک پنل 6.74 اینچی IPS را می بیند. اما این عامل بردن یا باختن این دو گوشی نمی تواند باشد؛ در واقع چون گلکسی A14 از پنلی با کیفیت +FHD بهره می برد اما رقیب، +HD، از لحاظ لذت و مجذوب نمایندهیت تماشای محتوای بصری، خواندن متن و کتاب و انجام کارهای اینچنینی، قطعا A14 هم آسیب کمتری به چشمان شما وارد می نماید و هم کیفیت به مراتب بالاتری دارد.

اما از آن طرف نماینده شیائومی اصلا دست خالی به میدان رقابت پا نگذاشته است. این گوشی اگرچه وضوح تصویر را فدا نموده اما از آن طرف با تجهیز به پنلی که رفرش ریتش به 90 هرتز می رسد و محافظ صفحه گوریلا گلس، رقابت را از رقیب کره ایش می برد. البته فقط در همین دو بخش. حالا شما بگویید؛ کیفیت برایتان مهم تر است یا گشت و گذاری نرم و روان بین منوهای مختلف گوشی و انجام کارهای مختلف؟ پاسخ شما، برنده این بخش مقایسه را بین گلکسی A14 و ردمی 13C معین می نماید.

باتری و شارژر

بخش باتری و شارژر، مثل نمایشگر، فقط یک برنده معین ندارد و دقیقا همین موضوع در بخش های مختلف سبب شده که انتخاب بین این دو گوشی کار بسیار سختی برای افرادی باشد که در پی خرید یک مالی مجذوب نماینده هستند. اعداد و ارقام در تست باتری، از لحاظ ماندگاری شارژ، عملکرد بهتر گلکسی A14 را نشان می دهند و این موضوع چند علت هم دارد.

نخست اینکه این گوشی نمایشگر کوچک تری دارد که همین مورد سبب می گردد انرژی کمتری برای روشن نگه داشتن آن صرف گردد. دوم هم اینکه این گوشی از رفرش ریت 60 هرتز بهره می برد و این یعنی باتری عملا فشار زیادی را برای روشن نگه داشتن این پنل به خود وارد نمی نماید.

در طرف مقابل نماینده ردمی گوشی بزرگ تری است که از رفرش ریت 90 هرتز هم پشتیبانی می نماید و این یعنی احتمال اینکه آخر شب، گلکسی A14 شما زیر شارژ باشد بسیار کمتر است تا ردمی 13C.

البته در بخش مکالمه، نماینده ردمی با اختلاف فاحشی پیروز این رقابت شد اما از آن طرف در بخش وب گردی شدیدا باخت و در تماشای ویدیو از یوتیوب هم با اختلاف 1 ساعت، قافله را به رقیب کره ایش باخت تا گلکسی A14 اینگونه برای مشتریانش دلبری کند.

اما مقایسه هنوز تمام نشده و نماینده چینی ها همچنان قادر به ادامه هست. شیائومی این گوشی را به استاندارد شارژ سریع 18 واتی مجهز نموده که شارژر بدی نیست اما با در نظر گرفتن اینکه برای یک گوشی با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی قرار است استفاده گردد، آنوقت دیگر شارژر مجذوب نمایندهی نیست. با این حال شیائومی همین شارژر را هم از جعبه برداشت و یک نمونه 10 واتی را درونش قرار داد که شارژ کردن گوشی با استفاده از آن در 15 دقیقه 14٪، در نیم ساعت، 28٪ و در مدت 129 دقیقه هم به صورت کامل طول خواهد کشید.

از آن طرف سامسونگ هم خیلی بهتر ظاهر نشده چون این شرکت از کارتون تمام گوشی هایش شارژر را بر می دارد و گلکسی A14 هم از این قاعده مستثنی نیست. با این حال گلکسی A14 برای رسیدن به شارژ کامل به بیش از 120 دقیقه زمان احتیاج دارد که در خوش بینانه ترین حالت ممکن می توان گفت مشابه سرعت شارژر رقیبش شارژ خواهد شد.

سخت افزار و نرم افزار

در بخش سخت افزار، تفاوت محسوسی را از لحاظ پردازنده و پردازشگر گرافیکی شاهد نیستیم اما حافظه رم و حافظه داخلی دو گوشی سبب شده تا ارزش خرید یک کدام از این دو گوشی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

گلکسی A14 از پردازنده هلیو G80 قدرت می گیرد که از 2 هسته از نوع Cortex-A75 با فرکانس 2 گیگاهرتز و 6 هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز بهره می برد و قادر است در انجام کارهای روزانه و اجرای بازی های سبک عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. پردازشگر گرافیکی Mali-G52 MC2 هم در کنار 4/6 گیگابایت رم، به این تراشه یاری می نمایند. اما نباید فراموش کرد که این اندازه رم این روزها به عنوان یک حداقلی برای سیستم عامل اندروید در نظر گرفته می گردد. بدین ترتیب گلکسی A14 با این اندازه رم، آن هم در صورتی که مدل 6 گیگابایتی آن را بخرید، تجربه حداقلی خوبی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

در آن طرف قضیه ردمی 13C را داریم که از هلیو G85 به عنوان قلب تپنده بهره می برد. تفاوت خاصی بین دو پردازنده و پردازشگر گرافیکی آن ها وجود ندارد و آن ها اساسا یک تراشه محسوب می شوند و در انجام کارهای مختلف عملکرد مشابهی را از خود به نمایش می گذارند. اما تفاوت اصلی اندازه رم و حافظه داخلی است. ردمی 13C هم 4/6 گیگابایت رم دارد اما ردمی برای این محصول یک مدل 8/256 گیگابایتی هم در نظر گرفته تا کاربران در صورت انجام چند کار به صورت همزمان با گوشی مالی خود، شاهد هنگ و لگ نباشند و این خیلی مهم است.

رابط کاربری One UI Core 5

از لحاظ نرم افزار، گلکسی A14 به One UI Core 5 مجهز شده که امکانات اندروید 13 را در اختیار شما قرار می دهد اما از یک سری امکانات اصلی نسخه استاندارد One UI بی بهره است. ردمی 13C اما نسخه استاندارد MIUI 14 را در خود می بیند و از امکانات مختلف آن هم می تواند استفاده کند.

رابط کاربری MIUI 14

از لحاظ آپدیت نرم افزاری، سامسونگ شرایط بهتری دارد چرا که به مدت دو سال گوشی مالی اش را به سیستم عامل نو آپدیت می نماید و این یعنی شما باید با گلکسی A14 انتظار دریافت اندروید 15 را هم داشته باشید. برای ردمی 13C هم باید بگوییم چون شیائومی اهمیت کمتری از لحاظ نرم افزاری به مالی هایش می دهد، باید انتظار این را داشته باشید که فقط یک سال آپدیت دریافت کنید و اگر هم خیلی خوش شانس باشید، دو سال.

دوربین

در نهایت می رسیم به دوربین، جایی که برای خریداران یک محصول مالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون آن ها می خواهند با پرداخت کمترین هزینه، برترین محصول را در تمام بخش ها به خصوص دوربین دریافت نمایند.

در مورد دوربین باید گفت عملکرد هر دو گوشی خوب است و شما را قطعا راضی نگه خواهند داشت. نباید روی دوربین ثانویه، ماکرو و فوق عریض دو گوشی حساب کنید چون این دوربین ها فقط در نور روز و در برترین شرایط ممکن هست که می توانند تصاویر قابل قبولی را به ثبت برسانند.

دوربین اصلی و سلفی هم در هر دو گوشی عملکرد خوبی دارند و می توانید روی کیفیت آن ها در نور روز حساب ویژه ای باز کنید. شاید اندکی تفاوت در پردازش وجود داشته باشد اما در کل هر دو گوشی از لحاظ دوربین اصلی، عملکرد رضایت بخشی دارند و از لحاظ سلفی هم عالی ظاهر می شوند.

با این حال از شما دعوت می کنیم خودتان تصاویر ثبت شده به وسیله دوربین اصلی و سلفی دو گوشی را ببینید و تصمیم بگیرید از کدام گوشی بیشتر رضایت دارید. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که متأسفانه چون تصاویر ثبت شده به وسیله نسخه استاندارد A14 در دسترس نیست، در زیر می توانید نمونه های ثبت شده با گلکسی A14 5G را مشاهده کنید که از یک دوربین اصلی مشابه با این مدل بهره می برد و کیفیت تصاویر آن ها خیلی با هم تفاوت ندارد.

گلکسی A14 در مقابل ردمی 13C؛ سخن پایانی

به صورت کلی، به نظر می رسد این دو گوشی در بازه قیمتی خودشان حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند. هر دو امکانات خوبی دارند و می توانند کسانی را که در پی داشتن تجربه ای حداقلی از اندروید هستند را کاملا راضی نگه دارند. افرادی که می توانند با خرید این دو گوشی از عملکردشان رضایت کامل داشته باشند افراد مسن، دانش آموزان و کسانی هستند که کار زیادی در طول روز جز وب گردی، تماشای فیلم و سریال و خواندن کتاب و رمان ندارند. در غیر این صورت، اگر اهل بازی یا انجام کارهای نرم افزاری متعدد هستید، بهتر است بیشتر هزینه کنید و در پی مدل های بهتر بگردید.

اما از بین دو گوشی، گلکسی A14 به علت بهره مندی از پنل باکیفیت تر و تعهد نرم افزاری بهتر، گزینه مجذوب نماینده تری محسوب می گردد اما ردمی 13C در یک مدل با رم 8 گیگابایتی و حافظه 256 گیگابایتی در دسترس قرار گرفته است، سبک تر، باریک تر و خوش دست تر است، نمایشگر بزرگ تر و روان تری دارد، شارژر هم درون جعبه اش در دسترس قرار گرفته است و مهم تر از همه، مقرون به صرفه تر است. بنابراین دلایل بیشتری برای خرید به شما می دهد.

حال شما چه فکری می کنید؟ کدام محصول می تواند مالی ارزشمندتری باشد؟ گلکسی A14 یا ردمی 13C؟

منبع: وبلاگ پلاک 9 مگ

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی A14 در مقابل ردمی 13C؛ انتخابی سخت بین دو مالی مجذوب کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی A14 در مقابل ردمی 13C؛ انتخابی سخت بین دو مالی مجذوب کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید