کشف رد پای دایناسور 100 میلیون ساله در یک رستوران!

به گزارش وبلاگ پلاک 9، اکتشافات اتفاقی رویداد هایی نادر نیستند، اما در یکی از این موراد یک مشتری در حیاط بیرونی یک رستوران در جنوب غربی چین، ردپای دایناسوری را شناسایی کرد که پس از آنالیز های اولیه معین شد که متعلق به یک دایناسور 100 میلیون ساله است.

کشف رد پای دایناسور 100 میلیون ساله در یک رستوران!

به گزارش وبلاگ پلاک 9، لیدا زینگ، دیرینه شناس و دانشیار دانشگاه علوم زمین چین، در این خصوص گفت: آنالیز های اولیه ما چندین گودال سنگی در رستورانی در لشان استان سیچوان را آشکار ساخت که حاوی ردپای دو دایناسور ساروپود بود که در دوره کرتاسه اولیه می زیسته اند. این نتایج پس از اسکن سه بعدی محوطه رستوران به وسیله تیم زینگ بدست آمد.

دکتر لیدا زینگ در حال آنالیز ردپای دایناسورها

ساروپود ها که به خاطر گردن و دم بلندشان شناخته می شوند، بزرگترین حیواناتی بودند که تا به حال روی زمین راه رفته اند. آن ها می توانستند به میزان طول سه اتوبوس مدرسه رشد نمایند و آنقدر سنگین بودند که هنگام راه رفتن زمین را به لرزه در می آوردند. زینگ گفت: دو ساروپودی که رد پا از خود به جا گذاشتند احتمالاً حدود 8 متر (26 فوت) طول داشتند. اگرچه فسیل های دایناسور زیادی از دوره ژوراسیک در سیچوان کشف شده است، اما فسیل های دوره کرتاسه در این منطقه بسیار نادر هستند.

این دانشمند که دوره کرتاسه را دوره شکوفایی واقعی دایناسورها معرفی می نماید، اضافه کرد: این کشف در واقع مانند یک اره مویی منبت کاری است که سند جدیدی را به مجموعه دوره کرتاسه سیچوان و تنوع دایناسور های آن اضافه می نماید. با این همه زینگ اشاره دارد که توسعه شهری دهه های اخیر در چین سبب شده است تا بسیاری از مکان های احتمالی کشف مدارکی از دوران دایناسور ها در زیر شهر ها پنهان گردد؛ بنابراین پیدا شدن چنین ردپا هایی را می توان یک خوش شانسی بزرگ تلقی کرد.

کارشناسان اشاره می نمایند که رستوران مزبور پیش از تغییر کاربری یک مرکز پرورش مرغ بود که احتمالا با لایه ای از شن و خاک پوشیده شده بود. به نظر می رسد همین لایه های شن و خاک بوده که مانع از میان رفتن ردپای دایناسور ها در جریان فرسایش و آسیب های جوی بوده است. یک سال قبل این محوطه به یک رستوران تغییر کاربری داد و مالک رستوران نیز ظاهر ناهموار محوطه را به زعم طبیعی بودن حفظ کرد. نکته جالب تر اینکه در این مدت یک سال نیز هیچکس نسبت به ظاهر این گودال ها کنجکاو نشد تا اینکه یک مشتری تیزبین متوجه این سند 100 میلیون ساله شد.

زینگ گفت که صاحب رستوران اکنون محل را حصارکشی نموده است تا از پا گذاشتن افراد روی گودال ها جلوگیری کند و ممکن است یک سوله برای محافظت بیشتر از ردپا ها نیز بسازد که این نشانه خوبی از علاقه و افزایش آگاهی علمی در بین مردم است.

منبع: ctvnews

ترجمه: مصطفی جرفی-وبلاگ پلاک 9

منبع: فرارو

به "کشف رد پای دایناسور 100 میلیون ساله در یک رستوران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف رد پای دایناسور 100 میلیون ساله در یک رستوران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید