هیجان در مرحله سوم مسابقات اتومبیلرانی سرعت

به گزارش وبلاگ پلاک 9، سومین مرحله از مسابقات اتومبیلرانی سرعت قهرمانی کشور در کنار رقابت حدود 100 راننده در 11 کلاس، یک گردهمایی ویژه با حضور چند میهمان عالیقدر بود و چند ساعت خاطره انگیز را برای هواداران این رشته که خود را به پیست آزادی رسانده بودند رقم زد.

هیجان در مرحله سوم مسابقات اتومبیلرانی سرعت

مسابقاتی که 60 سال از آغاز آن در ایران می گذرد و تا به امروز چندین نسل کوشش نموده اند آن را سرپا و پویا نگه دارند. به همین دلیل، آدینه اول مهر ماه راند سوم مسابقات اتومبیلرانی ریس (سرعت) قهرمانی سال با حال و هوایی متفاوت و به منظور گرامیداشت 60 ساله شدن این ورزش در ایران برگزار گردید و دست اندرکاران کمیته ریس فدراسیون خواستند در برنامه های جنبی جالبی که تدارک دیده بودند، احترام ویژه ای به این سابقه تاریخی بی نظیر در منطقه بگذارند.

دو کلاس مقدماتی این راند روز چهارشنبه گذشته با حضور نزدیک به 30 راننده انجام شد اما از همان ساعات اولیه صبح آدینه که حدود 70 راننده با تیم فنی خود به محدوده پیست آزادی و سرویس پارک آن رسیدند، نگاه های مشتاقی آنها را می پاییدند و شور و حال دوران جوانی خود را در تکاپوی آنها می جستند.

در اولین گام از برنامه بزرگداشت 60 سالگی مسابقات اتومبیلرانی در ایران، تعدادی از رانندگان نسل اول این رقابت ها که از سال 1341 در باند فرودگاه قلعه مرغی با اتومبیل های سرعتی خود می راندند و غوغایی به پا می کردند، دعوت شده بودند تا بعد از این همه سال دوباره کنار راستا مسابقه بیایند و به تماشای نسل های جدیدتر راننده ها بنشینند.

نظم و ترتیب

این اتفاق مجذوب نماینده، چاشنی یک رقابت سخت و تماشایی شد تا با کوشش یک تیم منظم و مرتب و مسئولیت پذیر، رقابتی جانانه در اولین روز پاییز شکل بگیرد. راند سوم مسابقات سرعت قهرمانی کشور با یک تیم منسجم مدیریتی شامل علی غفوری آشتیانی (رئیس کمیته ریس و مدیر مسابقه)، حسین نبوی، افشین کلانتری، شروین پوشین و شهرام قانعی، (گروه ریس کنترل) و تعدادی از مارشال ها و عوامل رسمی برگزاری آغاز شد و با نظم و ترتیب کم نظیری به انتها رسید.

برای نخستین بار تعدادی دوربین در راستا مسابقه مورد استفاده نهاده شد تا به وسیله مانیتورینگ تصاویر و در صورت بروز اتفاقی در مسابقه، ریس کنترل قضاوت دقیق تری بر ماجرا داشته باشد.

علاوه بر این حضور بعضی از چهره های پرطرفدار در این مسابقه و بعلاوه تماشاگران وفادار و خلوت نگه داشتن سکوی برندگان و اجرای مراسم پودیوم (سکو) در انتها هر کلاس باعث شد روز خاطره انگیزی برای اهالی اتومبیلرانی رقم زده گردد.

با اینکه کمیته ریس کوشش کرد که بعضی از خودروهای مسابقه ای عنوان دار و مشهور که در دهه های قبل هواداران بسیاری داشتند را نیز به این مراسم بیاورد و رژه ای از قهرمانان سابق را برگزار کند اما این ایده مجذوب نماینده محقق نشد زیرا آماده شدن بعضی از این خودروهای قهرمان برای یک حرکت ساده نیز مستلزم صرف هزینه و وقت زیادی بود که باید از سوی مالکان آنها صورت می گرفت.

خوشدست های نیم قرن پیش

با این وصف، حضور شماری از کهنه سواران و رانندگان قدیمی در بخش میهمانان ویژه رنگ و بوی خاصی به مسابقات و خصوصا به مراسم سکو بخشید.

نام آوران قدیمی مسابقات اتومبیلرانی مثل حسین خداپرست، کریم ناظری، خسرو مخزنی، ایرج جهانبانی، ناصر وهاب زاده، محمدحسین و اسدالله حاجیان، حمید کوشانفر، شهرام هراتی، ابراهیم عباس پور، سپهر خدایار، دارا غزنوی، کیا موسی برهان، کمال عباس نژاد و حجت صدرایی با حضور در جایگاه ویژه و تماشای مسابقه قطعا به یاد روزهای شورانگیزی که خود در مسابقات شرکت داشتند افتادند.

جالب اینکه آلن پطروسیان فرزند ادیک پطروسیان اولین برنده ایرانی مسابقات اتومبیلرانی در ابتدای دهه چهل نیز با تقدیم یک قاب عکس از لحظه عبور پدرش از خط انتها همان مسابقه به مازیار ناظمی رئیس فدراسیون لحظات احساسی فوق العاده ای را به وجود آورد و به جوانان امروز ارزش این قدمت و سابقه را یادآوری کرد. در ضمن همه میهمانان لوح ویژه ای را نیز از دست مازیار ناظمی رئیس فدراسیون دریافت کردند.

در حین مسابقات نیز اعلام شد که یک ایده مجذوب نماینده دیگر نیز به اجرا درآمده و کمیته ریس، دو پیچ مهم از راستا مسابقه را به نام قهرمانان فقید و بااخلاق این رشته یعنی سعید اعرابیان و عمید کمپانی نامگذاری نموده است تا به این شکل احترام جامعه اتومبیلرانی و موتورسواری ایران را به این دو قهرمان پرطرفدار پیشکش کند.

در عین حال تعداد تعیینی مدال ویژه با آرم و نشان بزرگداشت 60 سالگی نیز از سوی کمیته ریس برای این مسابقات آماده شده بود که خوش سلیقگی و ایده پردازی دست اندرکاران را به نمایش گذاشت و لبخند رضایت را در صورت برندگان و پیش کسوتان نمایان کرد. این مسابقه بعلاوه با حضور اسپانسر مرتبط با ورزش اتومبیلرانی برگزار گردید تا تعیین گردد کمپانی ها نیز دارند با این ورزش آشتی می نمایند.

و بالاخره مسابقه…

راند سوم مسابقات سرعت قهرمانی کشور با حضور تعداد قابل توجهی از مدعیان و نام های پرطرفدار برگزار گردید و از استان های مختلف رانندگان در این رقابت شرکت داشتند.

حدود 70 راننده در 9 کلاس رقابت گرم و پرحرارتی برقرار کردند در حالی که شروین یگانه سعی کرد با حضور در 3 کلاس، سه جام را از آن خود کند، محسن افتخاری در گرماگرم مسابقه کلاس 405 بر اثر حادثه، ناگهان از راستا خارج شد و با تایرهای ایمنی برخورد شدیدی کرد، رضا محمودزاده با ب ام و 800 اسبی خود در کلاس شش سیلندر توربو در همان لحظه استارت قافیه را به نادر جعفری باخت و بازگشت محمد باقرزاده (ممد 27 معروف) به کلاس اُورآل نیز با اتفاقات جالبی همراه شد تا این دور از مسابقات، یک روز کسالت آور نباشد.

با مدیریت دقیق گروه ریس کنترل و اجرای تمیز عوامل برگزاری، 9 کلاس مسابقه با کمترین انحراف زمانی و طبق زمانبندی اعلام شده انجام گرفت و کمترین اعتراض نیز ثبت شد در حالی که پیش کسوتان نسل اول به همراه خانواده مرحوم ایرج قدیمی و ادیک پطروسیان نیز به تناوب در مراسم اهدای جام و مدال ویژه 60 سالگی نقش پررنگی داشتند.

  • در کلاس پراید، سپهر آجودانی رقابت خوبی با احسان شهسواری داشت و تا انتها مسابقه پیشتاز ماند.
  • شروین یگانه کلاس 206 را از جایگاه آخر آغاز کرد و برنده بیرون آمد. کلاس 1600 جی تی با رقابت شروین یگانه، پرهام زربافی و تعقیب مدام آنها از سوی آرش خامنه گرم بود. کلاس بی پی هم با سر و صدا و تعداد زیاد شرکت نماینده، بسیار نزدیک بود.
  • کلاس 405 نهایتا با پیشنهاد رضا پازند دبیر فدراسیون و تایید علی غفوری آشتیانی رئیس کمیته ریس برگزار گردید و از قضا با رقابت بسیار نزدیکی ادامه پیدا کرد و تنها حادثه روز نیز منحرف شدن محسن افتخاری بود که نهایتا رقابت را متوقف و خودروی ایمنی را وارد پیست کرد و در نهایت مسابقه در دور نهم به انتها رسید.
  • کلاس 2000 جی تی با خرابی خودرو شروین یگانه آغاز شد و نهایتا با برنده شدن مهدی پورحسن به انتها رسید. کلاس شش سیلندر توربو با رقابت غول ها و غرش هزاران اسب بخار بر روی آسفالت آغاز شد و نادر جعفری از جایگاه دوم و در لحظه استارت توانست رضا محمود زاده را که ظاهرا دچار ایراد فنی شده بود جا بگذارد و با تمام قدرت تا انتها پیشتاز بماند.
  • کلاس پر سر و صدای BP جی تی را سعید آیدین برد در حالی که مجید کیخایی راننده و مکانیک قدیمی در مقام دوم ایستاد.
  • و اما کلاس اُورآل که با گروه BP جی تی همزمان برگزار گردید با حضور غلام جنیدی و محمد باقرزاده دو رقیب و رفیق قدیمی و عنواندار با هیجان زیادی آغاز شد و با بروز یک اتفاق و اسپین شدن فورد جنیدی، محمد باقرزاده با ب ام و خود توانست مقام اول را از آن خود کند.

رده بندی کلی راند سوم به این توضیح است:

کلاس 206 مقدماتی

1ـ میلاد فتاحی

2ـ عبدالعزیز راشدی

3ـ امین شیرالی پور

کلاس پراید مقدماتی

1ـ معبود ابراهیمی

2ـ محمد رضا کریمی

3ـ علی اصغر عبدی

کلاس 206 اختصاصی

1ـ شروین یگانه

2- شایان افتخاری

3- سهند قنادان

کلاس پراید اختصاصی

1ـ سپهر آجودانی

2- احسان شهسواری

3- محمد مهدی مرتضوی

کلاس 405

1-مهرداد صفری

2- مهرداد کاظمی

3- حسین معینی

کلاس جی تی 1600

1ـ شروین یگانه

2- پرهام زربافی

3- آرش خامنه

کلاس BP

1-علی شیرزاد

2- سعید صادقی

3- بابک پهلوانی

کلاس 2000- جی تی

1-مهدی پورحسن

2- اکبر محمدی

3- سهند قنادان

کلاس شش سیلندر توربو

1-نادر جعفری

2- محمد جواد نتاج

3- پژمان پاکزاد

کلاس BPجی تی

1-سعید آیدین

2- مجید کیخایی

3- پویا پیوندی

کلاس اُورآل

1-محمد باقرزاده

2- غلامرضا جنیدی

3- محمدرضا طالب نیا

***

آگهی های انواع خودرو را در وبلاگ پلاک 9 ببینید

اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ پلاک 9 بخوانید.

***

آگهی های انواع خودرو را در وبلاگ پلاک 9 ببینید

منبع: بلاگ دیوار

به "هیجان در مرحله سوم مسابقات اتومبیلرانی سرعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیجان در مرحله سوم مسابقات اتومبیلرانی سرعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید