نرم افزار یاری تشخیصی بیماران حوزه روان ساخته شد

به گزارش وبلاگ پلاک 9، نرم افزار یاری تشخیصی برای بیماران حوزه روان که با فرآیندهای پیشرفته، به ابعاد کمتر پرداخته شده درمان سنتی این بیماری ها ورود می نماید.

نرم افزار یاری تشخیصی بیماران حوزه روان ساخته شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ پلاک 9 به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایـن دستاورد شـامل برنامـه ای جامـع در حـوزه تشـخیص و درمـان بیماری هـای مرتبـط بـا روان اسـت کـه براسـاس ارزیابـی تصویربـرداری از سیسـتم مغـز و اعصـاب بـه کمـک تصاویـر ام آر آی، پروتـکل درمانـی دقیق و متناسب با هر فرد ارائه داده و به عنوان ابزار یاری تشخیصی عمل می نماید.

کارایی در 6 حوزه بیماری

این نرم افزار در 6 حوزه بیماری شامل افسردگی شدید، اضطراب حاد، اختلال دوقطبی، بیش فعالی، وسواس و اسکیزوفرنی به ارائه تشخیص می پردازد.

طبق گفته محمدرضا ناظم زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجموعـه داده ای از بیمـاران مختلـف مبتـلا بـه اختـلالات این حوزه جمع آوری می گردد که این داده ها شامل تصاویر ساختاری، عملکردی، ارتباطات ساختاری و عملکردی است.

پیشنهاد پروتکل درمانی مناسب

این تصاویر به یاری ام آر آی ثبت شده و پس از ارزیابی، نواحی آسـیب دیده در هـر بیمـار تعییـن می شـود. سـپس براسـاس ویژگی هـای فـردی هـر بیمـار ماننـد نـوع بیمـاری، ناحیـه آسـیب دیـده در مغـز و حتـی شـکل سـر، پروتـکل درمانـی مناسـب بـرای او پیشـنهاد شده و تحت درمان قرار می گیرد.

مکمل شیوه های درمان های سنتی

اهمیت این نرم افزار زمانی بیشتر می گردد که بدانیم در حوزه سلامت روان، تمامی شیوه ها، سنتی و تشخیص ها بر اساس مصاحبه حضوری و ویزیت به وسیله روانشناس صورت می گیرد درحالی که با این شیوه، ام آر آی، تصاویر و اطلاعات دقیق تری به پزشک داده و زمینه های درمان بیماری که با کیفیت بالا و پروتکل های پیشرفته همراه است، فرایند علمی تر و سریع تری پیدا می نماید.

از کاربردها و قابلیت های این نرم افزار می توان به خدمات تشخیصی، تشخیص افتراقی بین بیماری ها و ارائه درمان موثرتر اشاره نمود.

در زمره معدود کشورهای دارای این فناوری

شکل پیشرفته این نرم افزار به این ترتیب است که از هر حوزه، از 5 بیمار، تصویربرداری قبل و بعد از درمان صورت می گیرد تا علاوه بر مشاهده اثرات درمان، آن را با مدل هایی که مختص بیماران ایرانی این حوزه است تطبیق داده گردد که این امکان در ماه های ابتدایی سال آینده به نسخه کنونی این نرم افزار اضافه می گردد.

با افزده شدن این امکان، ایران در زمره معدود کشورهایی قرار می گیرد که از این فناوری برخوردار است.

به کارگیـری هوش مصنوعـی در تشـخیص و درمـان بیماری هـای حـوزه روان، از مصادیـق فناوری هـای همگرا اسـت. نرم افزار سایکورادیولوژی با حمایت های مرکز راهبردی فناوری های همگرا به مرحله فراوری رسیده و هم اکنون فرآیند توسعه آن در حال اجرا است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "نرم افزار یاری تشخیصی بیماران حوزه روان ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرم افزار یاری تشخیصی بیماران حوزه روان ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید