فراهم نبودن دسترسی اطلاعات برای همگان

به گزارش وبلاگ پلاک 9، در این همایش پنل چهارم با نام زمینه های اجتماعی و فرهنگی دسترسی همگانی به اطلاعات با دبیری حسین افخمی استاد ارتباطات دانشگاه علامه برگزار شد. در این پنل آرمین امیر درباره فرهنگ دسترسی آزاد به اطلاعات، جمال الدین اکبرزاده جهرمی درباره حق دسترسی به اطلاعات در زیرساخت های اطلاعاتی ایران و عباس تهرانی درباره عوامل حیاتی موفقیت کمپین های آنلاین دعوت به اقدام شیعی در شبکه های اجتماعی سخنرانی کردند.

فراهم نبودن دسترسی اطلاعات برای همگان

متعادل کردن قدرت، لازمه دسترسی آزاد به اطلاعات

آرمین امیر استادیار دانشگاه علامه طباطبایی نیز با تأکید بر اینکه لازمه دسترسی آزاد به اطلاعات متعادل کردن قدرت است، گفت: دسترسی همگان به اطلاعات یکی از مهم ترین موضوعاتی است باید به آن توجه کنیم، چراکه خیلی از موارد ممکن است آزاد شوند اما امکان دسترسی همگان به آن وجود ندارد بنابراین تا زمانی که دسترسی آزاد به اطلاعات، به سمت همگانی شدن نرود به آثار مثبت آن نمی رسیم.

امیر سواد را یکی از الزامات دسترسی آزاد به اطلاعات دانست و گفت: اگر کسی بی سواد باشد، نمی تواند اطلاعات را دریافت کند. آمارها نشان می دهد که حدود 12 درصد از مردم ایران بی سواد مطلق هستند. البته سواد تنها به قدرت خواندن و نوشتن محدود نمی شود و سواد دیجیتال و رسانه ای هم از اهمیت به سزایی برای دریافت اطلاعات برخوردار است.

این استادیار دانشگاه افزود: توانمند شدن شهروندان و بویژه گروه های حاشیه نشین مانند فقرا، بی سوادان و حتی در برخی از موارد زنان که به دلیل وجود نابرابری ناشی از روابط قدرت در بین گروه های اجتماعی از دسترسی های نابرابر برخوردار هستند، یکی دیگر از دلایلی است که لزوم دسترسی آزاد به اطلاعات را برجسته می کند.

افزایش سرعت اینترنت در دولت تدبیر و امید

حسین افخمی استاد ارتباطات با اشاره به محدودیت دسترسی آزاد به اطلاعات در کشور گفت: در جامعه صدای همه مردم را نمی شنویم. به طور مثال، در صدا و سیما صدای برنامه ها و فیلم های مختلف شنیده می شود اما باید پرسید که چقدر صدای کارگران، کشاورزان و زنان شنیده می شود؟

افخمی افزود: در جامعه ای زندگی می کنیم که عکس زنان بیشتر از آنکه صفحه یک روزنامه ها و مطبوعات باشد در صفحه حوادث نشریات می گنجد. همچنین تعداد زیادی از افراد جامعه دچار بی سوادی مطلق هستند و برخی هم از سواد دیجیتال محرومند بنابراین شرایط دسترسی آزاد به اطلاعات در جامعه ما برای همگان فراهم نیست.

جمال الدین اکبرزاده جهرمی، استادیار دانشگاه علامه نیز به تعریف دسترسی اشاره کرد و گفت: کشور ما تنها کشوری است که تا پیش از دولت کنونی، دارای محدودیت سرعت در اینترنت بود و تا قبل از دولت تدبیر و امید از محدود کردن سرعت اینترنت برای محدود شدن دسترسی مردم به اطلاعات استفاده می شد.

اکبرزاده جهرمی با تأکید بر اینکه فیلترینگ تنها محدود به ایران نمی شود، افزود: به طور مثال، پروژه ای چندین سال پیش از سوی مک دونالد برای به تصویر کشیدن زندگی مردم جهان کلید خورد که در آن گفته شده بود مردم ایران و چند کشور دیگر نمی توانند در آن شرکت کنند بنابراین فیلترینگ تنها به ایران محدود نمی شود.

وی در ادامه با اشاره به محدودیت در برنامه ها و مرورگرها برای کاربران ایرانی گفت: تنها 54 درصد از 227 سرویس گوگل برای ایرانی ها قابل دسترس است. همچنین سایت ها و برنامه های زیادی وجود دارند که تا متوجه می شوند کاربر ایرانی است دسترسی آن را محدود می کنند.

عوامل پیروزیت کمپین ها

عباس تهرانی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه در زمینه بررسی عوامل حیاتی پیروزیت کمپین های آنلاین دعوت به اقدام شیعی در شبکه های اجتماعی گفت: این روزها نام کمپین را در فضای مجازی زیاد می شنویم اما باید بگویم که تعداد زیادی از این اقدام ها کمپین محسوب نمی شوند، چراکه کمپین به مجموعه ای از اقدامات هدفمند گفته می شود که در بستر ارتباطات در زمان مشخصی ایجاد شود.

وی افزود: درحالی که کمپین های تبلیغی ایدئولوژی های گوناگون سیر رو به رشدی دارد، کمپین های تبلیغاتی شیعی سهم اندکی از این فضا دارند. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم با مطالعه روی 5 کمپین شیعی پیروز، عوامل حیاتی پیروزیت آنها را شناسایی کنیم.

تهرانی با اشاره به اینکه شرکت کردن تعداد زیادی از مردم در کمپین به منزله پیروزیت آن نیست، گفت: کمپینی پیروز است که سفیر داشته باشد. یعنی اگر ما کمپینی داشتیم که چندین میلیون نفر در آن شرکت کردند اما در خاتمه نتوانستیم سفیری برای این اقدام معرفی کنیم پیروز نبوده ایم.

منبع: ایران آنلاین

به "فراهم نبودن دسترسی اطلاعات برای همگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراهم نبودن دسترسی اطلاعات برای همگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید