روش های طراحی اتاق مطالعه در منزل

به گزارش وبلاگ پلاک 9، دکوراسیون داخلی از موضوعات پر اهمیت در دنیای مدرن امروز است. اهمیت این موضوع به اندازه ای است که بعد از اتمام سفت کاری و نصب تاسیسات ساختمان مرحله نازک کاری و دکوراسیون داخلی آغاز می گردد. تمام بخش های خانه از راهرو گرفته تا اتاق پذیرایی باید بر اساس ایده های طراحی دکوراسیون طراحی شوند. در عصر حاضر صاحب خانه ها کوشش می کنند تا دکوراسیونی بی نظیر به یاری طراحان و معماران در خانه خود ایجاد کنند. علاوه بر زیبایی و جذابیتی که دکوراسیون داخلی به همراه دارد ارزش خانه نیز بالا رفته و افراد بیشتری برای خرید آن تمایل نشان می دهند.

روش های طراحی اتاق مطالعه در منزل

در اکثر خانه های مدرن بر اساس احتیاج صاحب خانه اتاقی برای مطالعه در نظر گرفته می شود که دکوراسیون آن با سایر قسمت های خانه متفاوت است و صرفاً برای مطالعه از آن استفاده می شود. هر چند طراحی نمای کلی آن بر اساس سلیقه افراد صورت می گیرد اما یک سری فاکتورهای اصولی باید در آن رعایت شوند تا این اتاق به اتاقی آرام برای مطالعه تبدیل شود و به راحتی بتوان در آن به مطالعه و آنالیز پرداخت. در این نوشته از ما سعی شده به نکات ضروری در طراحی این بخش از خانه پرداخته شود که با آگاهی از آنها می توانید دکوری ایده آل در اتاق مطالعه ایجاد کنید, اتاقی که طبق استاندارهای لازم طراحی شده و شما از حضور در آن احساس کسالت و خستگی نخواهید کرد.

مکانی که در آن مطالعه می کنید باید تاثیر مثبت بر ذهن و کیفیت مطالعه شما بگذارد. اتاقی که شما را برای مطالعه ترغیب می نماید باید مکانی باشد که به راحتی بتوان در آن تمرکز کرد. این بدان معنی نیست که مطلقاً سکوت در آن حکم فرما باشد بلکه باید آرامش بخش بوده و با شخصیت شما سازگاری داشته باشد. جایی که در آن به مطالعه می پردازید باید نحوه مطالعه شما را منعکس کند, بنابراین سعی کنید اتاق مطالعه را طبق روش مطالعه خود طراحی کنید. وقتی طراحی دکوراسیون یک اتاق بر اساس سلیقه شما و ایده های طراحی اتاق مطالعه اجرا می شود به شما حسی سرشار از آرامش می بخشد که می تواند خلاقیت و تمرکز شما را تقویت نماید.

چه شخصیتی دارید و چه چیزی را ترجیح می دهید؟

با توجه به روحیات خود و روش های مطالعه که به کار می گیرید لیستی از اشیاء مورد احتیاج خود تهیه کنید. برای دستیابی به نتیجه مطلوب در خصوص آنچه احتیاج دارید مدام از خود سوال بپرسید. در خصوص عوامل مختلفی که باعث حواس پرتی شما می شوند چه احساسی دارید؟ آیا ترجیح می دهید در حین مطالعه یک زمان مشخصی را به استراحت اختصاص دهید یا به آرامی نشسته و ساعت ها به مطالعه بپردازید؟

سعی کنید خود را ارزیابی کنید و پاسخی برای اینکه چگونه به شرایط مختلف واکنش نشان داده و چه چیزی را بهتر ترجیح می دهید پیدا کنید. برای مثال راحتی را ترجیح می دهید و اینکه میز و جایگاه شما از نوع بسیار راحت باشند؟ این نکته را به خاطر بسپارید که راحتی زیاد باعث خواب آلودگی می شود و میزان خلاقیت شما را پایین می آورد. علاوه بر آن اتاق مطالعه باید فضای کافی داشته باشد تا از ایجاد هرج و مرج در آن جلوگیری شود.

ارتفاع سطح میز مطالعه شما باید کمی بالا باشد تا به راحتی بتوانید بنشینید و کمر شما در شرایط درست قرار گیرد. در این حالت نیز می توانید آرنج دست خود را روی میز قرار دهید و ریلکس باشید. اگر ارتفاع میز و جایگاه شما استاندارد باشد شما دیگر شانه های خود را به جلو خم نمی کنید و یا پاهایتان از سطح زمین فاصله نخواهند داشت. جایگاه که انتخاب می کنید باید راحت بوده و با ارتفاع میز مورد نظر همخوانی داشته باشد. اگر جایگاه شما از نوع چرخشی باشد ممکن است حواس شما در حین مطالعه پرت شود بنابراین یک جایگاه معمولی اما راحت و استاندارد را برای خود انتخاب نمائید. اگر احتیاج دارید در حین مطالعه از کامپیوتر استفاده کنید باید فاصله مناسب را با آن رعایت کنید. رعایت فاصله مناسب مانع از آسیب رسیدن به چشم و گردن شما خواهد شد.

تابلو چوب پنبه ای بر روی دیوار نصب کنید

شما می توانید از چوب پنبه برای ساخت یک تابلو اعلانات شخصی استفاده کنید. خوشبختانه امروز در بازار می توان چوب پنبه را به صورت رولی و یا پانل تهیه نمود. نصب پانل چوب پنبه به دیوار کار بسیار راحتی است و تنها به چسب احتیاج دارید. علاوه بر اینکه از پانل های چوب پنبه ای برای قرار دادن یادداشت های خود استفاده می کنید می توانید آنها را نیز به عنوان عایق صوتی به کار ببرید. این پانل ها از ورود سر و صدا به اتاق شما جلوگیری می نمایند و در نتیجه اتاقی آرام خواهید داشت.

نور کافی برای مطالعه تامین نمائید

نورپردازی امری ضروری برای دستیابی به بهترین نتیجه است. یک اتاق تاریک شما را کسل و خواب آلود می نماید و به دلیل تقلای چشم برای بهتر دیدن به سرعت از فضا خسته می شوید. همانطور که کمبود نور باعث خستگی چشم می شود, نور زیاد نیز به چشم آسیب می رساند. برای تامین روشنایی اتاق خواب از لامپ های فلورسنت استفاده نکنید زیرا برای چشم مضرر هستند. نکته دیگری که در خصوص نور اتاق مطالعه باید به آن توجه شود این است که آن را باید متمرکز کنید, مثلاً نور را با استفاده از چراغ مطالعه بر روی میز متمرکز کنید یا یک لامپ در بالای میز مطالعه از سقف آویزان کنید تا مکان مطالعه شما روشن شود. نور طبیعی برای تامین روشنایی روز مناسب است اما گاهی اوقات ممکن است آزار دهنده باشد, بنابراین به کار بردن پرده های پارچه ای یا چوبی ایده بسیار مناسبی است.

وسایل را در دسترس قرار دهید

وسایل خود را باید به نحوی قرار دهید که در صورت احتیاج به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید. این بدان معناست که نوعی نظم و ترتیب در محل قرارگیری اشیاء وجود داشته باشد. وسایل و لوازم التحریر مورد احتیاج نظیر اتوماتیک, کاغذ, خط کش و … باید جای مشخصی داشته باشند, برای مثال آنها را یا در کشو میز یا روی آن قرار دهید. علاوه بر این موارد ممکن است دیکشنری یا ماشین حساب نیز جزء ضروری ترین وسایل شما باشند, هر چند امروزه به دلیل حضور گوشی های موبایل افراد کمتر از آنها استفاده می نمایند. موبایل برای کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد اما بهتر است هنگام مطالعه برای جلوگیری از حواس پرتی آن را کنار بگذارید.

وسایل خود را مرتب و سازمان دهی کنید

شما باید از کشوهای میز استفاده مفید کنید. برای تمیز و مرتب نگه داشتن میز خود ابزار و لوازم مختلف را در کشو قرار دهید. اگر به اندازه کافی کشو در اختیار ندارید می توانید از راه چاره های دیگر نظیر باکس های شیشه ای یا چوبی استفاده کنید. شما می توانید آنها را بر روی میز قرار دهید و علاوه بر کارایی, از زیبایی آنها نیز استفاده کنید. این جعبه ها به شما کمک می نمایند وسایل و لوازم مورد احتیاج خود را سازماندهی کنید و از هرج و مرج و شلوغی میز کار جلوگیری نمائید. علاوه بر آن این باکس ها باعث می شوند به راحتی آنچه را که احتیاج دارید پیدا کنید.

فضایی خاص برای مطالعه در نظر بگیرید

اگر تخت خواب محل مطالعه شما است, مطمعن باشید خواب به سراغتان خواهد آمد. بنابراین حتی المقدور سعی کنید یک گوشه از اتاق, یک تورفتگی یا یک خلوت دنج برای مطالعه در نظر بگیرید و آن را به محل مطالعه اختصاص دهید. تنها زمانی از این مکان استفاده کنید که می خواهید به مطالعه بپردازید. اگر یافتن چنین مکانی برای شما امکان پذیر نیست از فضاهای چند منظوره استفاده کنید. بشقاب ها, غذا و … را از روی میز جمع کنید و از آن برای مطالعه و قرار دادن لب تاپ خود استفاده نمائید.

از آنچه که موجب حواس پرتی شما می شود دوری کنید

اگر با این مسئله مشکل دارید که به آسانی با هر چیزی حواستان پرت می شود, تمیز و مرتب نگه داشتن فضای مطالعه راه چاره آن می باشد. از ایده های سبک مینیمالیسم استفاده کنید. در این سبک طراحی از میز شیشه ای استفاده می شود زیرا این میزها نه تنها فضا را عریض تر نشان می دهند بلکه بر روی آنها باید تنها وسایل ضروری قرار داده شوند. برای زیباتر کردن اتاق مطالعه می توان از یک جایگاه مناسب که با میز شیشه ای همخوانی دارد استفاده کرد. با انجام اینکار اتاق خود را به شیوه ای زیبا و با یک سبک بی نظیر طراحی خواهید نمود.

از رنگ های مناسب استفاده کنید

رنگ ها میزان خلاقیت را بالا می برند به همین دلیل است که در طراحی اتاق مطالعه برای بچه ها از رنگ هایی که بر ذهن کودک اثر مثبت می گذارند استفاده می شود. رنگ ها نه تنها در طراحی اتاق کودک بلکه در طراحی اتاق مطالعه بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از تمام رنگ ها برای اتاق خود استفاده کنید, رنگ های روشن را برای انتخاب میز و جایگاه به کار ببرید و مطمعن شوید که نمای آنها در کنار کاغذ دیواری بسیار زیبا خواهد بود. رنگ های زنده و روشن فضای اتاق مطالعه را روشن تر و بزرگ تر نشان می دهند.

آیا حسی از کاوش گری در شما وجود دارد؟ رنگ آمیزی دیوارها با رنگ خاکستری فضایی مناسب برای ماجراجویی شما ایجاد می نماید. بعد از اینکه دیوارها را با این رنگ, رنگ آمیزی نمودید از رنگ نقره ای براق برای دکوراتیو نمودن آن استفاده کنید و به آن هویت ببخشید. دیوارهای خاکستری رنگ در کنار کفپوش های چوبی تیره و میز فلزی نمایی بسیار زیبا و شگفت انگیز پیدا می نمایند. حضور در اتاقی با چنین دکوراسیون بی نظیر و در کنار وسایل منحصر بفرد حسی از ماجراجویی در شما ایجاد می نماید.

در خود انگیزه ایجاد کنید

قرار دادن آیتم های شخصی مانند عکس و پوستر در اتاق مطالعه به آن هویت می بخشد آما آیا انجام اینکار ایده مناسبی است؟ شما باید مطمعن شوید که قرار دادن این آیتم ها انگیزه شما را برای مطالعه بالا می برند یا به نوعی تمرکز شما را بر هم می زنند. دیوارها باید به شما انگیزه بدهند, بنابراین یک عکس از آنچه که سعی دارید به آن برسید یا یک عکس خانوادگی بر روی دیوار نصب کنید. برای بعضی افراد نگاه کردن به نمره های پایین و امتحاناتی که در آن شکست خورده اند برای کوشش مجدد انگیزه ایجاد می نماید. با توجه به شخصیت و روحیات خود آنچه که می دانید انگیزه شما را تقویت می نماید روی دیوار نصب کنید.

هدف از ایجاد فضای مطالعه بالا بردن کیفیت مطالعه شما است. اگر تنها حواس خود را به زیباسازی و طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه معطوف کنید اما به فاکتورهای ضروری توجهی نکنید, فرایند مطالعه شما نتیجه بخش نخواهد بود. به دنبال آن نباشید که تمام عواملی که موجب حواس پرتی شما می شوند را از اتاق حذف کنید زیرا در هر صورت یک عامل وجود دارد که حواس شما را پرت خواهد نمود.

به منظور طراحی یک اتاق مطالعه ایده آل, راهکارهای زیر را به شما پیشنهاد می کنیم, راهکارهایی که می توانند شما را در طراحی یک اتاق مطالعه هدفمند کمک رسانند:

  • اتاق شما باید از یک سیستم تهویه خوب برخوردار باشد.
  • اجازه دهید نور طبیعی در طول روز به اتاق شما وارد شود.
  • استفاده از رنگ های روشن پاستیلی فضایی صمیمی و آرام در اتاق ایجاد می نماید.
  • استفاده از لامپ با نور پراکنده یا صرفاً یک چراغ مطالعه می تواند نور کافی برای اتاق در شب فراهم کند.
  • میز مطالعه خود را با مرتب نگه داشتن کتاب ها, دفترها, دیکشنری و سایر وسایل تمیز نگه دارید. در این صورت اثری از بهم ریختگی و آشفتگی در فضا دیده نمی شود.
  • افزودن گل و گیاه به اتاق مطالعه هم به پاکیزگی هوای آن کمک می نماید و هم رنگ سبز گیاهان طراوت و تازگی ایجاد نموده و انگیزه شما را تقویت می بخشد.
  • برای داشتن یک اتاق مطالعه هدفمند تمام اهداف و انگیزه های خود را روی یک چارت دیواری آماده داشته باشید. علاوه بر آن یادداشت تاریخ ها, امتحانات و برنامه ریزی ها بر روی پانل های دیواری, ماهیت اتاق شما را هدفمند نشان خواهند داد.
منبع: ساختمانچی

به "روش های طراحی اتاق مطالعه در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های طراحی اتاق مطالعه در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید