خواص گلیسیرین برای پوست و مو

به گزارش وبلاگ پلاک 9، اگر در پی ماده ای برای تقویت روتین مراقبت از پوست و موی خود هستید، ممکن است بخواهید با خواص گلیسیرین آشنا شوید. زیرا تحقیقات نشان می دهند که استفاده موضعی از این ترکیب می تواند شرایط پوست خشک را بهبود بخشد و حتی عملکرد سد اپیدرمی (یکی از جنبه های کلیدی سلامت بهینه پوست) را تقویت کند.

خواص گلیسیرین برای پوست و مو

یکی از خواص گلیسیرین برای پوست، خاصیت نرم نمایندگی آن است. گلیسیرین می تواند به مرطوب کردن و بعلاوه نرم شدن پوست یاری کند. بعلاوه می تواند به جلوگیری از تحریک، پوسته پوسته شدن یا خارش پوست یاری کند.

ممکن است قبلاً از یک محصول طبیعی حاوی این ماده مانند صابون گلیسیرین استفاده نموده باشید و حتی از موادی که حاوی آن بوده اند، به علت خواص گلیسیرین برای مو استفاده نموده باشید.

اما اگر هنوز چنین ننموده اید، نظرتان بعد از خواندن این مقاله از بلاگ وبلاگ پلاک 9 عوض خواهد شد.

گلیسیرین چیست؟

یک شیمی دان آلمانی به نام کارل ویلهلم شیله، این ترکیب را در سال 1783 کشف کرد، اما در سال 1811 بود که یک شیمی دان فرانسوی به نام میشل اوژن شورول نام گلیسیرین سکه زد.

گلیسیرین مایعی بی رنگ، بی بو و شیرین طعم است که در گروه خوراکی های غیر سمی طبقه بندی می گردد. این ترکیب طبیعی می تواند از چربی حیوانی یا روغن های گیاهی مانند روغن نخل، نارگیل یا سویا به دست آید. بعلاوه می توان آن را به صورت مصنوعی از پروپیلن تهیه کرد.

این مایع شفاف و بدون بو ترکیبی است که طعم شیرینی دارد. در واقع، شما ممکن است گلیسیرین را از ترکیبات غذایی بشناسید که گاهی اوقات در آن ها به عنوان شیرین نماینده یا برای مرطوب نگه داشتن غذا استفاده می گردد. به علت تطبیق پذیری و قابلیت مرطوب نمایندگیِ آن، در همه چیز از لوسیون گرفته تا صابون و تونر از آن استفاده می گردد.

ساختار گلیسیرین (C3H8O3) از سه مولکول کربن، هشت مولکول هیدروژن و سه مولکول اکسیژن تشکیل شده است. این یک جزء کلیدی از تری گلیسیریدها و فسفولیپیدهاست. هنگامی که بدن انسان از چربی ذخیره شده به عنوان منبع انرژی استفاده می نماید، گلیسیرین و اسیدهای چرب در جریان خون آزاد می شوند.

حتما بخوانید: روش های درمان جوش روی بینی

استفاده های رایج از گلیسیرین

با توجه به خواص گلیسیرین در مرطوب نمایندگی، یافتن صابون گلیسیرین یا کرم گلیسیرین در داروخانه محلی شما اصلاً کار سختی نیست. حتی اگر از هواداران ساخت صابون خانگی باشید، ممکن است از قبل با پایه صابون گلیسیرین آشنا باشید. به عنوان یک مرطوب نماینده، این ماده اغلب به عنوان یک ماده در محصولات آرایشی یافت می گردد.

علاوه بر این، گاهی اوقات از گلیسرول در غذاها و نوشیدنی ها به عنوان حلال، شیرین نماینده یا مرطوب نماینده استفاده می گردد. بعلاوه می تواند به عنوان نگه دارنده در مواد غذایی و محصولات زیبایی از آن استفاده کرد.

محصولاتی که عموماً حاوی گلیسیرین هستند عبارتند از:

  • شستشوی صورت
  • کرم ها و لوسیون های پوست
  • سرم های پوست
  • تونرهای پوست
  • صابون
  • دهان شویه
  • داروی سرفه
  • شیر تغلیظ شده
  • گوشت های فرآوری شده
  • محصولات سویا
  • چاشنی ها
  • محصولات پخته تجاری
  • مایع سیگار الکترونیکی
  • ضد یخ
حتما بخوانید: 7 روش تضمینی برطرف موهای زائد + روش های طبیعی

خواص گلیسیرین

خواص گلیسیرین باعث می شوند تا استفاده از آن مزایای زیادی در مراقبت از پوست داشته باشد، چه پوست چرب، چه پوست حساس و چه پوست خشک. محصولات مراقبت از پوست کاملاً طبیعی و دارای گلیسیرین هیچ تأثیر مضری بر محیط زیست ندارند. اگر گلیسیرین گیاهی را انتخاب می کنید، می توانید با استفاده از محصولاتی که آسیبی به حیوانات ندارند نیز احساس خوبی داشته باشید.

بیایید به شش مزیت اصلی استفاده از گلیسیرین طبیعی برای مراقبت از پوست و بعلاوه به دلایل اینکه چرا می خواهید آن را در برنامه روزانه خود و محصولات مراقبت از پوست قرار دهید، نگاهی بیندازیم.

پوست را جوان می سازد

استفاده از گلیسیرین روی پوست، رطوبت را در پوست شما به دام می اندازد و به آن درخشندگی جوانی می بخشد. گلیسیرین با جذب رطوبت به لایه بالایی پوست، به کاهش چین و چروک یاری می نماید و پوست را نرم و صاف نگه می دارد.

گلیسیرین بعلاوه می تواند به بلوغ مناسب سلول های پوست یاری کند. گلیسیرین به راهنمایی سلول های جوان پوست از عمیق ترین لایه ها به سطح یاری می نماید تا سد محافظ پوست تشکیل گردد. در نتیجه، باعث می گردد پوست ظاهر، احساس و عملکرد بهتری داشته باشد.

آکنه ها را از بین می برد

بعضی از موادی که معمولاً در پاک نماینده ها و مرطوب نماینده های آکنه یافت می شوند، در واقع برای پوست بسیار مضر هستند. محصولات مراقبت از پوست قوی می توانند با ایجاد التهاب و تحریک آکنه را برای بعضی افراد بدتر نمایند. با این حال، گلیسیرین می تواند برای زیباتر شدن پوست شما بدون عوارض جانبی به جای محصولات کذایی استفاده گردد.

بعلاوه، گلیسیرین فاقد چربی و غیر کومدون زا است، به این معنی که منافذ شما را مسدود نمی نماید. منافذ مسدود شده منجر به آکنه می شوند، بنابراین گلیسیرین برای پوست چرب ممکن است راهکار مناسبی باشد.

حتما بخوانید: 10 روش آسان درمان جای جوش

پوست را التیام می بخشد

در جایی که پوست خشک شده، آسیب دیده و ترک خورده است، گلیسیرین می تواند یاری کند و هیدراتاسیون پوست را افزایش دهد. گلیسیرین می تواند برای یاری به بیماری های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس و برای یاری به بهبود زخم های ناشی از ترک خوردگی پوست استفاده گردد. به طور کلی، گلیسیرین با بهبود عملکرد پوست، تسریع فرایند بهبود زخم و محافظت از پوست در برابر عوامل تحریک نماینده، سلامت پوست را ارتقا می دهد. گلیسیرین حتی اثرات ضد میکروبی نیز نشان داده است.

مرطوب نماینده پوست است

گلیسیرین مانند یک اسفنج عمل می نماید و رطوبت بیشتری را به سمت خود می کشد. بعلاوه به کند شدن تبخیر آب از پوست یاری می نماید، که می تواند به مرطوب نگه داشتن پوست در اواسط زمستان یاری کند.

چندین مطالعه علمی شواهدی را ارائه می دهند که گلیسیرین به طور مؤثر پوست را مرطوب و به آن آب رسانی می نماید. به عنوان مثال، مطالعه ای اخیراً منتشر شده، کرم های حاوی گلیسیرین را با کرم هایی که حاوی گلیسیرین نبودند مقایسه کرد. محققان دریافتند که کرم حاوی گلیسیرین و روغن سیلیکون بالاترین ارزش مرطوب نمایندگی را دارد و در مقایسه با کرمی که حاوی گلیسیرین نیست، رطوبت بیشتری را حفظ می نماید. در این مطالعه، کرم حاوی گلیسیرین توانایی فوق العاده ای در افزایش هیدراتاسیون پوست و کاهش از دست دادن آب نشان داد.

حتما بخوانید: آبرسانی پوست، با این روش ها!

از پوست محافظت می نماید

در طول زمستان، سطح رطوبت در هوای آزاد کاهش می یابد و هوای سرد باعث می گردد رطوبت پوست شما به سرعت کاهش یابد. در نتیجه هوای زمستان می تواند پوست را خشک، ترک خورده و پوسته پوسته کند. هنگامی که سطح روی پوست از بین می رود، مستعد ابتلا به زخم ها و عفونت ها می گردد. یک لوسیون مرطوب نماینده حاوی گلیسیرین رطوبت را در پوست شما نگه می دارد و می تواند به ویژه برای محافظت از دست ها، پاها، آرنج ها، زانوها و سایر قسمت های بدن که معمولا خشک می شوند مفید باشد. گلیسیرین بعلاوه می تواند به محافظت از پوست در برابر اثرات باد یا هوای خشک داخل خانه یاری کند.

برای محافظت بیشتر از پوست، بهتر است بعد از دوش گرفتن از گلیسیرین مرطوب نماینده پوست بهره ببرید. پس از شستن روغن های طبیعی از بدن، گلیسیرین به حفظ رطوبت در پوست شما یاری می نماید. شما ممکن است صابون گلیسیرین را به جای صابون هایی که حاوی مواد شوینده خشن هستند انتخاب کنید تا پوست را نرم، صاف و محافظت کنید. می توانید گلیسیرین را هر روز در برنامه روزانه خود بگنجانید تا از خواص آب رسانی آن در تمام طول سال بهره مند شوید.

حتما بخوانید: خواص و فواید یخ شیر برای پوست و صورت

مطمئن و بی ضرر است

وقتی نوبت به انتخاب مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست می رسد، باید ایمنی را بیش از هر چیز دیگری در نظر بگیرید. پوست شما نقش مهمی در محافظت از بدن شما با نگه داشتن مایعات، دور نگه داشتن باکتری ها و ویروس های مضر و حتی تنظیم دمای بدن شما ایفا می نماید. بنابراین، شما باید از محصولات ایمنی بهره ببرید که سلامت پوست را تقویت می نمایند.

بعضی از عطرها و مواد شیمیایی نیز می توانند پوست را خشک نمایند، منافذ را مسدود نمایند یا باعث تحریک شوند. گلیسیرین منافذ را مسدود و پوست را خشک نمی نماید و استفاده از آن بی خطر است. در وصف سطح ایمنی و بی خطر بودن گلیسیرین همین بس که گلیسیرین در بیش از 120 محصول کودک و بیش از 15000 محصول آرایشی از آن استفاده می گردد.

کلام آخر

چنان که خواندید، گلیسیرین یکی از پراستفاده ترین محصولات در مراقبت از پوست و مو است و خوشبختانه، برای دستیابی به آن نیازی به جستجوی زیادی ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که فهرست مواد تشکیل دهنده محصول موردنظر خود را آنالیز کنید. بنابراین دفعه بعد که لوازم آرایشی خریداری می کنید، به وجود گلیسیرین در آن دقت کنید. مطمئناً پس از چندی پوست و موی بهتری خواهید داشت.

منبع: اسنپ مارکت

به "خواص گلیسیرین برای پوست و مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گلیسیرین برای پوست و مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید