کوشش جدید اوپک برای توافق نفتی

به گزارش وبلاگ پلاک 9، دبیرکل اوپک اظهار کرد این گروه و متحدانش تعهد تازه ای برای رسیدن به توافقی نشان می دهند که بازارهای نفت دچار بحران ویروس کرونا را تثبیت خواهد نمود.

کوشش جدید اوپک برای توافق نفتی

به گزارش وبلاگ پلاک 9، اکنون که قیمت نفت در نیویورک به پایین 46 دلار در هر بشکه نزول نموده است، همه نگاه ها به نشست هفته آینده اوپک خیره شده است. شیوع ویروس کرونا تقاضا برای سوخت در چین را کاهش داده و رشد اقتصاد جهانی را در معرض تهدید قرار داده است اما اعضای گروه اوپک پلاس تا به امروز در مورد واکنش به تحولات اخیر بازار نفت به توافق نرسیده اند. در حالی که عربستان سعودی خواهان کاهش بیشتر فراوری نفت است اما روسیه موضع محتاطانه ای اتخاذ نموده و با این پیشنهاد موافق نیست.

به گفته منابع مطلع، شرکت آرامکوی سعودی میخواهد در مارس به دلیل افت تقاضا، 500 هزار بشکه در روز نفت کمتری به چین عرضه کند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در مصاحبه ای در عربستان سعودی که مراسم حج خود را نیمه کاره گذاشت تا به هماهنگی نشست آینده اوپک یاری کند، اظهار کرد: تعهد جدیدی در این گروه برای دستیابی به توافق در مورد یک اقدام مشترک و خنثی کردن اثرات نوسان شدید در بازار نفت وجود دارد.

این گروه قرار است نشست رسمی خود را در روزهای پنجم و ششم مارس برگزار کند و دستورالعملهای بهداشتی برای کارمندانش در دبیرخانه اوپک در وین و همچنین نمایندگان کشورهای عضو توزیع نموده است.

قیمت کالاها در نتیجه آمار تیره و منفی از تاثیر ویروس مرگبار کرونا، ریزش پیدا نموده اند. علاوه بر ریزش بیش از 20 درصدی قیمت نفت از ابتدای سال 2020 تا به امروز، قیمت مس و نیکل هم افت شدید پیدا نموده اند در حالی که شاخص قیمت غله نیز با کاهش ماهانه روبروست. سرمایه گذاران برای فرار از ریسک به خرید طلا روی آورده اند و همزمان فرایند کاهش قیمت نفت برنت در روز آدینه ادامه یافت و اکنون از ابتدای هفته تا به امروز حدود 12 درصد کاهش نشان می دهد.

روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از منابع مطلع گزارش کرد عربستان سعودی مایل است فراورینمایندگان گروه اوپک پلاس شامل روسیه با کاهش گروهی فراوری نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز موافقت نمایند.

اقتصادهای متکی به صادرات انرژی از افت قیمتها تحت فشار قرار دارند اما روسیه در یک ماه گذشته با پیشنهاد عربستان سعودی برای برگزاری نشست اضطراری گروه اوپک پلاس مخالفت و گفت ترجیح می دهد زمان بیشتری برای تحلیل اوضاع صبر کند. روسیه که اقتصاد متنوع تری دارد می تواند راحت تر از عربستان سعودی افت قیمتهای نفت را تحمل کند.

با این حال الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اختلاف میان دو کشور را رد و اظهار نموده که از سطح همکاری بسیار راضی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دبیرکل اوپک اظهار کرد که شراکت اوپک پلاس از زمان تشکیل خود در اواخر سال 2016، در متوازن کردن بازارهای جهانی نفت موثر بوده است و همچنین به این هدف ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کوشش جدید اوپک برای توافق نفتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش جدید اوپک برای توافق نفتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید