استقرار راهنمایان تخصصی گردشگری ادبی در حافظیه

به گزارش وبلاگ پلاک 9، خبرنگاران/فارس مدیر گردشگری شهرداری شیراز گفت: برای نخستین بار راهنمایان تخصصی گردشگری ادبی در محل حافظیه مستقر می شوند و به مردم خدمات می دهند و از شخصیت و غزل های حافظ برای مردم و گردشگران سخن می گویند.

استقرار راهنمایان تخصصی گردشگری ادبی در حافظیه

امیرحسین حکمت نیا دوشنبه 12 مهرماه در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه یادروز حافظ برای مردم شهر شیراز چندان که باید خوانا نیست، اظهار کرد: به همین منظور کوشش شده که در برنامه های سال جاری بازیابی هویت و تعلق خاطر برای مردم شهر را در نظر گرفته گردد، چرا که این امر سبب ایجاد حرکت و موج فرهیختگی می گردد، بنابراین باید برنامه های فرهنگی را از مناسبتی به برنامه های دائمی تبدیل کرد.

او با بیان اینکه حافظ آبروی این شهر است، اسم کرد: جاذبه های گردشگری در همه شهرها وجود دارد اما امثال سعدی و حافظ منابع گردشگری ما هستند که مثل خورشید بقیه جاذبه ها را چون اشعه دارند؛ یعنی وجود مقدس شاهچراغ و شخصیت هایی مانند حافظ و سعدی منابع گردشگری ما هستند که باید با این نگاه مورد توجه قرار بگیرند.

حکمت نیا با ابراز تعجب از بعضی از رفتارها از سوی دفاتر خدمات مسافرتی اضافه کرد: با وجود اینکه حافظ و سعدی منبع گردشگری هستند اما بعضی از دفاتر خدمات مسافرتی ما در بسته شیرازگردی آرامگاه سعدی را حذف می نمایند یا از حافظیه به اسم لوکیشن عکاسی استفاده می گردد در حالی که می تواند به اسم یک منبع گردشگری دیده گردد.

مدیر امور گردشگری شهرداری شیراز با بیان اینکه ربع قرن از یادروز حافظ می گذرد و سال جاری را به نام حافظ و هنر نامگذاری کردند، اسم کرد: این نامگذاری سبب شد که بسیاری از برنامه ها حول این محور برنامه ریزی گردد بعلاوه یک هفته به نام حافظ نام گرفته است که برنامه ها در این هفته قرار داده شده است.

حکمت نیا با بیان اینکه هفته گرامیداشت حافظ از 16 تا 23 مهرماه است، به نقش هنرمندان شیرازی در ساخت حافظیه اشاره نمود و اضافه کرد: در همین بازه زمانی سلسله تورهای گردشگری منطقه ها محروم و کم برخوردار برنامه ریزی شده که به حافظیه و دنیا نما می آیند، گفت: این امر به این علت است تا مردم نقاط کم برخوردار را به عدالت گردشگری نزدیکتر کنیم.

او با بیان اینکه حافظ و هنر شعار سال جاری است که بر این مبنا هفت شب، هفت غزل و هفت هنر اصلی ترین برنامه در یادروز حافظ است، گفت: هر شب راس ساعت 18 تا 20 در قطعه مشاهیر در آرامگاه حافظ 7 غزل از دیوان حافظ به وسیله حافظ شناسان برای مردم خوانده می گردد، غزلیاتی که نسبت به هنر و ارادت به هنرمند سروده شده است.

مدیر امور گردشگری شهرداری شیراز با بیان اینکه همه تصور می نمایند که سازنده آرامگاه حافظ آندره گدار است در حالی که هنرمندان بومی این شهر آرامگاه را براساس طرح گدار ساختند، اظهار کرد: در 7 شب کوشش می گردد هم هنرهای مختلف در آرامگاه حافظ معرفی گردد و هم هنرمندان فقید و حاضر که در ساخت و بازسازی این بنا نقش داشتند معرفی و تجلیل شوند.

معرفی خوراک مردم شیراز در روزگار حافظ

حکمت نیا اضافه کرد: چاپ و توزیع کتاب حافظیه در گذر زمان که به صورت تمام رنگی به مردمی که در برنامه ها حضور داشت باشند داده می گردد از دیگر برنامه ها است بعلاوه از 25 هنرمندی که تجلیل می شوند ویژه نامه ای چاپ می گردد تا یک بار برای همواره مردم نام هنرمندان سازنده آرامگاه را با توضیحات کامل بدانند.

او از برگزاری چهار تور تخصصی گردشگری ادبی اطلاع داد که مبنای آن شیراز در روزگار حافظ است و گفت: این تورها با پیوست های گردشگری ادبی می توانند یاری نمایند تا شهر شیراز از پکیج های سنتی به سمت گردشگری خلاق برود و تغییر نگاه را به مردم منتقل کند.

حکمت نیا بعلاوه از تسهیل گردشگری کودک و اهمیت آن سخن گفت و بیان نمود: از 18 تا 21 مهرماه در باغ دنیا نما در فضای آزاد بحث گردشگری کودک، ادبیات و هنر است که به تسهیلگری گردشگری کودک می پردازد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "استقرار راهنمایان تخصصی گردشگری ادبی در حافظیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقرار راهنمایان تخصصی گردشگری ادبی در حافظیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید