اتوبوس های رایگان برای فرانسوی ها

به گزارش وبلاگ پلاک 9، نتایج نظرسنجی ها نشان از آن دارد که طی یک سال گذشته، شمار مسافران اتوبوس ها به بیش از دوبرابر افزایش یافته است. درحالی که پیش از این نزدیک به دوسوم ساکنان شهر برای رفت و آمد از خودروهای شخصی استفاده می کردند.

اتوبوس های رایگان برای فرانسوی ها

اتوبوس های رایگان پروژه تازه شهرداری دانکرک برای فرانسوی ها است.

شهـر دانکرک، واقـع در شمالی ترین نقطه خاک فرانسه برنامه ای نوآورانه را در حوزه حمل و نقل شهری تحت عنوان سیستم اتوبوس های رایگان شروع نموده است. برنامه ای که البته یک نکته ظریف دارد و آن امکان استفاده مجانی شهروندان از اتوبوس ها است.

جدیدترین نظرسنجی نشان می دهد که با گذشت یک سال از اجرایی شدن این طرح، نه فقط موجب رونق و پویایی در سطح این شهر کوچک شده، بلکه به محیط زیست نیز یاری نموده است.

حمل و نقل رایگان برای فرانسوی ها

به گزارش مجله وبلاگ پلاک 9، زمانی که سخن از شهر دانکرک به میان می آید، نخستین تصویری که در ذهن نقش می بندد، تخلیه صد ها هزار نفر از نیروهای انگلیس و فرانسه است که در سواحل این شهر توسط نازی ها محاصره شده بودند. پس از جنگ جهانی دوم این شهر ساحلی که دارای منابع نفتی و معادن فولاد بود، برای تبدیل به یک قطب مالی بازسازی شد.

اکنون که جمعیت این شهر به 90 هزار نفر می رسد، دانکرک گام خود را برای بدل شدن به یک اقتصاد سبز برداشته است؛ این شهر بنا دارد با ساخت مزارع بادی عظیم در ساحل و سرویس اتوبوس های رایگان شهری، به این هدف دست یابد. این سیستم همچنین می تواند دانکرک را به چند شهر همسایه دیگر نیز متصل کند.

این اتوبوس ها دارای پنج خط شهری عمده هستند که هر 10دقیقه یک اتوبوس در ایستگاه های مشخص شده سفر خود را شروع می نماید. همچنین ده ها خط حمل و نقل دیگر نیز در مکان های کم جمعیت فعال هستند. در مجموع سیستم رایگان اتوبوس ها به 200 هزار شهروند خدمت ارائه می نمایند.

نتایج نظرسنجی ها نشان از آن دارد که طی یک سال گذشته، شمار مسافران اتوبوس ها به بیش از دوبرابر افزایش یافته است. درحالی که پیش از این نزدیک به دوسوم ساکنان شهر برای رفت و آمد از خودروهای شخصی استفاده می کردند. این پروژه همچنین باعث جذب دانشجویان بیشتری به دانکرک شده است.

نظرسنجی از مسافران جدید اتوبوس های رایگان نیز نشان داد که 48 درصد از آنها گفته اند با تغییر عادات پیشین خود اکنون به طور مرتب از این اتوبوس ها به جای خودروهای شخصی استفاده می نمایند.

5 درصد از جامعه آماری تحقیق نیز اعلام نموده اند که با اجرای پروژه اتوبوس های رایگان، خودروی شخصی خود را فروخته اند یا از خرید خودروی دوم منصرف شده اند. این در حالی است که قبل از اجرای این پروژه، اتوبوس های شهری دانکرک به طور عمده خالی از مسافر بودند؛ مسئله ای که در بسیاری از شهرهای کوچک و متوسط فرانسه دیده می گردد.

از دیگر دلایل اجرای این پروژه این است که درآمدی که از این راه به دست می آمد چندان زیاد نبود. بنا بر اعلام مقامات محلی، حمل و نقل عمومی فقط 5/ 4 میلیون یورو برای شهر درآمد داشت که در مجموع 10 درصد از کل درآمدهای عملیاتی شهر را شامل می شد. به همین دلیل مقامات شهر تصمیم گرفتند با حذف بلیط اتوبوس و همزمان با حذف سیستم پرهزینه کنترل مسافران، این کمبود فروش را جبران نمایند.

در دانکرک اما تا پیش از رایگان شدن اتوبوس ها، فقط 10 درصد از بودجه مورد احتیاج حمل و نقل اتوبوس ها از درآمد فروش بلیت ها حاصل می شد، به همین دلیل نیز پاتریک ورگریت، شهردار دانکرک فروش بلیت را بیشتر یک مشکل می دانست تا فرصت. از همین رو او توانست تا این مشکل را بدون اینکه تاثیری بر بودجه شهری بگذارد، از میان بردارد.

منبع : دنیای اقتصاد ، به نقل از شبکه خبری فرانس 24

منبع: پیام دلتا

به "اتوبوس های رایگان برای فرانسوی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوبوس های رایگان برای فرانسوی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید