آیا شما هم از کار زیاد در معرض فرسودگی هستید؟

به گزارش وبلاگ پلاک 9، با این 10 سوال، حالات روحی خود را بسنجید

آیا خسته و کلافه شده اید؟ هر روز خیلی از افراد، سوالات مشابهی از همدیگر می پرسند. که ممکن است تنها راه حلش مراجعه به مشاور یا روانشناسان باشد. حتی اگر به کارتان بسیار علاقه مند هستند، باید تعادل را در زندگیتان رعایت کنید و دست کم آخر هفته را به خودتان استراحت دهید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

آیا شما هم از کار زیاد در معرض فرسودگی هستید؟

جالب است بدانید حتی آنهایی که با حساسیت بیشتری تعادل را در زندگیشان برقرار می نمایند، به دام فرسودگی شغلی گرفتار می شوند. هر عاملی از وظایف تکراری، حجم کاری سنگین، ماموریت های متوالی و … ما را به فرسودگی شغلی سوق می دهند.

اما آیا با علائم آن آشنایی دارید؟ شما با شناخت و رفع کردن این عوامل، از آسیب جدی تر به شرایط روحی خود جلوگیری می کنید. پس با این 10 سوال و جواب از حال کنونی خود بیشتر و بهتر آکاه شوید.

آیا تمرکز برایتان سخت شده است؟ در هر حالتی مثل تایپ یک نامه یا مکالمه ممکن است رشته افکار از دستتان در برود که نبود تمرکز، از خستگی بیش از حد ناشی می گردد.

آیا دیگر وقت شرکت در تفریحات مورد علاقه خود را ندارید؟ ممکن است شما عاشق بازی فوتبال یا تماشای فیلم باشید، فرقی نمیکند که چه کاری انجام می دهید، باید زمانی را به کارهای مورد علاقه خود اختصاص دهید تا استرستان کاهش پیدا کند.

آیا در جمع اطرافیانتان، معاشرت می کنید؟ شاید در جمع دوستانتان، ناخودآگاه ذهنتان به سمت کار کشیده گردد، که این امر ممکن است، در روابط خانوادگی شما تاثیرگذار باشد.

آیا خواب کافی دارید؟ اگر با خوابیدن سر وقت مشکل دارید و با بی خوابی رو به رو شده اید، حتما در زمان استراحت، بازهم فکرتان به کارتان درگیر است. حتی زمانی که از خواب بیدار می شوید، باز هم احساس خستگی می کنید.

آیا همواره احساس خستگی می کنید؟ فرسودگی مثل ابری سنگین تمام روز شما را تیره می نماید. خستگی مزمن، رابطه ای متقابل و تنگاتنگ با فرسودگی دارد و اثرات منفی و تکان دهنده آن می تواند پیش از آنکه به خودتان بیایید، امروز و فردای شما را ویران کند.

آیا فراموش می کنید غذا بخورید؟ در مراحل ابتدایی فرسودگی، ازآنجاکه افراد به سختی سرگرم کار خود هستند، به راحتی وعده های غذایی خود را فراموش می نمایند. درحالی که آن ها برای حفظ سطح استاندارد انرژی، متعادل نگه داشتن خلق وخو و بهره وری خود، به یک رژیم غذایی سالم احتیاج دارند.

آیا اغلب در گلوی خود احساس خفگی می کنید؟ اگر مسائل فیزیکی، مثل درد در قفسه سینه یا تنگی نفس تجربه می کنید، حتماً باید با پزشک خود مشورت کنید. بااین حال، استرس شدید هم اغلب این علائم را به همراه دارد و در افرادی که به مرحله خستگی شدید و فرسودگی شغلی هستند دیده می گردد.

آیا تعهدات خود را نیمه کاره رها می کنید؟ این مسئله ای است که اغلب اوقات از عدم تمرکز ناشی می گردد. بااین حال اگر دائماً دیر به قرارهای خود می رسید، وظایفتان را فراموش می کنید و برای مدیریت زمان خود با مشکل مواجهید، نباید ضرورت این موضوع را دست کم بگیرید و در حل آن تعلل نشان دهید.

آیا حس می کنید از زندگی همیشگی تان جدا شده اید؟ آیا حس می کنید ارتباط خود را با دنیای اطراف از دست داده اید؟ این احساس انفصال خودش را هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای تان بروز می دهد. در زندگی شخصیتان کم کم متوجه می شوید به فردی منزوی تبدیل شده اید و دیگر با دوستانی که قبلاً از معاشرت با آن ها لذت می بردید، رابطه ای ندارید.

آیا اغلب اوقات با همکاران یا مشتریانتان تندخویی می کنید؟ تحریک پذیری یکی از رایج ترین علائم فرسودگی است. هر چه شما خسته تر می شوید، بهره وری تان پایین تر می آید و رضایت خود را نسبت به زندگی از دست می دهید.

منبع: الی گشت

به "آیا شما هم از کار زیاد در معرض فرسودگی هستید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شما هم از کار زیاد در معرض فرسودگی هستید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید