شروع فصل چهارم پژوهش های باستان شناسی در قلعه ایرج ورامین

به گزارش وبلاگ پلاک 9، فصل چهارم پژوهش های مشترک باستان شناسی قلعه ایرج توسط باستان شناسان ایرانی و اسکاتلندی شروع شد.

شروع فصل چهارم پژوهش های باستان شناسی در قلعه ایرج ورامین

به گزارش وبلاگ پلاک 9، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا نعمتی، سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این مطلب گفت: قلعه ایرج ورامین یکی از وسیع ترین و بزرگترین استقرارگاه های تاریخی در دشت ورامین است که در شمال روستای عسکرآباد بر سر راه ورامین به پیشوا واقع شده است؛ محوطه ای به طول 1450 متر شمالی- جنوبی و 1350 متر شرقی- غربی است که تمامی مصالح بکار رفته در آن از چینه و خشت خام است.

او اضافه کرد: از این قلعه فقط بخشی باقیست که از ارتفاع آن 16 متر باقی مانده و ضخامت آن بین 20 تا 22 متر و دارای 4 دروازه بوده که در حال حاضر دو دروازه شرقی و غربی آن تقریبا سالم است.

وی ادامه داد: این حصار دارای 40 برج نیم دایره ای است که در حدفاصل هر دو برج 4طاق بزرگ وجود دارد.

این باستان شناس گفت: با توجه به نتایج بدست آمده از کاوش های فصل های گذشته، گمانه های لایه نگاری در داخل دروازه شرقی قلعه ایرج انتخاب شده اند و علاوه بر این گمانه ها، حدود سه هکتار از زمین های بخش غربی قلعه که در آنها کشاورزی انجام نمی گردد نیز مورد آنالیز ژئوفیزیک نهاده شد.

براساس این گزارش، فصل چهارم پژوهش های مشترک باستان شناسی قلعه ایرج با هیاتی از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند و پروژه دیوار بزرگ گرگان با هدف لایه نگاری به منظور دستیابی به نمونه هایی جهت تاریخ گذاری دقیق و همچنین انجام آنالیز ژئوفیزیک براساس مجوز صادره توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تا اواسط آذرماه ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شروع فصل چهارم پژوهش های باستان شناسی در قلعه ایرج ورامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فصل چهارم پژوهش های باستان شناسی در قلعه ایرج ورامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید